Eerste toeleverancier Ford gaat dicht

© Belga

Met bijna uitsluitend Ford Genk als klant, kan toeleverancier SML niet meer alleen overleven als Ford ermee ophoudt.

Op de ondernemingsraad bij Ford-toeleverancier SML, is de intentie tot sluiting van het bedrijf aangekondigd. Met bijna uitsluitend Ford Genk als klant, kan SML niet meer alleen overleven als Ford ermee ophoudt. Later op de dag zal dit scenario zich herhalen bij nog drie andere toeleveranciers: Lear Corporation, IAC en tot slot bij Syncreon.

Toeleverancier SML

“We hebben zonet de mensen geïnformeerd”, zegt Hasan Duzgun, hoofdafgevaardigde van het ACLVB bij SML. “Heel wat mensen zijn naar het bedrijf gekomen om de formele beslissing te vernemen. De duidelijkheid over hun lot is er nu.

We zullen nu de procedure in het kader van de Wet Renault opstarten. Het spreekt voor zich dat we daarbij dezelfde voorwaarden zullen eisen als de mensen bij Ford.” Bij deze 4 toeleveranciers werken zowat 1.500 mensen.

De toeleveranciers zullen wel nog verder werken op het ritme van Ford Genk. Dat wil zeggen dat er mogelijk nog tot 2014 prestaties moeten geleverd worden.

Brugpensioen

Dat precies nu de sluiting wordt aangekondigd, heeft te maken met het feit dat de laatste arbeider die voor brugpensioen op 50 jaar in aanmerking kan komen, zopas 50 is geworden. Vanaf 1 januari vervalt sowieso de mogelijkheid om op die leeftijd met vervroegd pensioen gestuurd te worden. (Belga/INM)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content