Eerste elektrische auto’s met Duracar-technologie

“Volgend jaar kunnen we eindelijk de eerste elektrische wagen in de markt zetten”, zegt de Kempenaar Hugo Voeten, die in 2005 zijn supermarktketen Cash Fresh verkocht aan Delhaize.

Zijn beleggingsonderneming Distri Beheer 21 participeerde van bij de start in 2005 in Duracar, de ontwikkelaar van elektrische wagens in Nederlands Limburg. “Ik zie dan voor het eerst sinds jaren rendement van mijn investering, toch een paar miljoen euro.”

Duracar produceerde enkele prototypes, maar kwam in financiële problemen. “Mijn beleggingsvennootschap investeerde samen met Rabobank en een Duitse investeerder in Duracar, maar die zagen een kapitaalsinjectie niet meer zitten in crisistijden”, zegt Voeten.
Voor een doorstart van het bedrijf volgde een lange zoektocht naar Europese investeerders, maar vorig jaar vond Voeten een partner in de Chinese groep CHTC, die ooit een bod deed op Opel Antwerpen en volgens de Nederlandse media vorige week zijn interesse toonde in NedCar. CHTC verhuisde de techniek naar China.

Voeten heeft een participatie van 10 procent in de holding boven de fabriek die de groene auto’s produceert. “Meer nog dan het kapitaal is de knowhow van de Chinezen belangrijk. Ze produceren batterijen en beschouwen de auto als een test voor de degelijkheid van hun materiaal. Het dak van de auto heeft nu zonnepannelen waardoor de reikwijdte groeit tot 400 kilometer. Het zal ook vrachtwagens en bussen in productie nemen, want meer dak, is meer energie. De eerste exemplaren zijn voor de Chinese markt. Ik zal geleidelijk mijn aandeel afbouwen in wat tegen mijn vroegere verwachting in toch nog een succesvolle investering is geworden.” (H.B.)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content