Eddy Bruyninckx: ‘Fernand Huts’ kritiek is populistisch’

© belga
Hans Brockmans
Hans Brockmans redacteur bij Trends

De topman van het Antwerps Havenbedrijf, Eddy Bruyninckx, pareert de aanval van Fernand Huts van Katoen Natie.

De topman van het Antwerps Havenbedrijf, Eddy Bruyninckx, pareert de aanval van Fernand Huts van Katoen Natie. Het Havenbedrijf wordt volgens hem democratisch beheerd ter versterking van de infrastructuur. De 295 miljoen euro cash kan dus best onder zijn vleugels blijven.

Het Havenbedrijf wordt volgens Fernand Huts van Katoen Natie geleid door technocraten zonder echte democratische controle, klonk het vorige week. Ze potten een berg cash op, die beter kan worden doorgestort aan Stad Antwerpen. “Deze uitspraken zijn populistisch”, reageert de gedelegeerd bestuurder van het Antwerpse Havenbedrijf, Eddy Bruyninckx exclusief in Trends.

De haventopman wijst erop dat zijn kritische raad van bestuur voldoende geïnformeerd is. “Bovendien werd ons totaalplan, de strategie voor de volgende jaren als antwoord op de crisis, gedragen door de staten generaal, waarin bedrijven, overheden en organisaties zitting hebben. Zo is er niet alleen een democratisch, maar ook een maatschappelijk draagvlak. Iedereen werd gevraagd om aan dat debat deel te nemen, maar van Katoen Natie heb ik bitter weinig gehoord.”

“Net omdat het Havenbedrijf het gros van de winst niet uitkeert, maar reserveert, kan het een economische en financiële strategie op lange termijn voeren, ook wat concessies betreft”, duidt Jan Adam, financieel directeur van het Havenbedrijf. “We reserveerden nu een bedrag om de gronden van GM te kunnen kopen.” Gronden waar ook Katoen Natie op aasde en dankzij het voorkooprecht van het havenbedrijf de helft goedkoper gekocht kunnen worden dan de vraagprijs.

De 295 miljoen euro reserve van het Havenbedrijf is bestemd voor concrete uitgaven en financiële doelstellingen. “Het is ook een buffer tegen een mogelijke verlaging van de toelage van de Vlaamse overheid, die het de volgende jaren niet zo breed zal hebben”, voorspelt Adam. “Sinds vorig jaar wordt ook een federale responsabiliseringsbijdrage voor de pensioenen van onze statutaire medewerkers gevraagd. Om dat te kunnen betalen, moesten we 299 miljoen voorzien. We houden ook rekening met een mogelijke verhoging van deze bijdrage.”

De oorlogskas van 295 miljoen dient ook om tegen 2025 1,4 miljard infrastructuurinvesteringen te dekken. Zo wordt de volgend jaar te bouwen tweede sluis op Linkeroever (kostprijs: 350 miljoen) voor een vierde betaald door het Havenbedrijf, dat ook het bouwrisico loopt en mee garant staat voor de leningen. En als ooit het Saeftinghedok gebouwd moet worden, neemt het Havenbedrijf ook 80 procent van deze investering van minstens 300 miljoen voor zijn rekening.

Vorig jaar boekte het Havenbedrijf op 331 miljoen bedrijfsopbrengsten een winst van 139 miljoen. Amper 13 miljoen werd uitgekeerd aan de stad Antwerpen, de aandeelhouder. Heeft de stad, zoals Huts stelt, in deze moeilijke tijden geen recht op een groter aandeel? “Dit is een marktconform dividend van 4 procent op 307 miljoen kapitaal”, redeneert Adam.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content