Duitse bedrijfswereld laaiend over spoorstaking

© reuters

De Duitse bedrijfswereld is niet te spreken over de plannen van de machinisten om een week te staken.

Maandag om 15 uur start de staking bij het goederenvervoer, bij het reizigersvervoer begint de actie maandagnacht.

‘Onverantwoord’

Volgens Ingo Kramer, voorzitter van de Duitse werkgeversfederatie, loopt de schade voor de Duitse economie als gevolg van de spoorstaking op tot 100 miljoen euro per dag. “Onverantwoord en buiten proporties”, vindt Kramer, die de machinistenvakbond GDL oproept de staking af te zeggen. Veel bedrijven zullen door de staking hard worden getroffen, omdat ze op ‘just in time’-leveringen door het spoor zijn aangewezen. Vooral de staal-, chemie- en autoindustrie zullen zwaar worden getroffen.

‘Deutsche Bahn zelf verantwoordelijk’

Maar de vakbond ziet het anders. Volgens de machinistenvakbond GDL is Deutsche Bahn zelf verantwoordelijk voor wat de langste staking in de geschiedenis van het bedrijf zou worden. GDL riep op tot acties die tot en met zondag zouden duren, of mogelijk een week van spoorellende. “De oorzaak van de escalatie ligt bij Deutsche Bahn”, zei Claus Weselsky, topman van de vakbond.

Tevergeefs onderhandelen de twee partijen al maanden. GDL houdt vast aan een loonsverhoging van 5 procent en wil dat de werkweek met een uur wordt ingekort. Maar zo ver willen de Duitse spoorwegen niet gaan. “Een stap voorwaarts, twee stappen terug”, zegt Weselsky nu over de strategie van de spoordirectie. Een officiële bemiddeling sluit de vakbondsman uit. “Over onze grondrechten wordt niet bemiddeld.” Over de loonsmaterie kan volgens Weselsky ook geen bemiddeling plaatsvinden.

Voorts heeft GDL geen begrip voor de kritiek van de Duitse regering op de staking. Die betekent volgens de vakbondstopman een inbreuk op de vrije loonvorming en een poging om de staking als onfatsoenlijk af te schilderen.

NMBS Logistics

Door de aangekondigde staking bij de Duitse spoorwegen zet NMBS Logistics extra mensen en middelen in. De goederenafdeling van de spoorwegen verwacht dat vooral langeafstandsverbindingen kunnen getroffen worden. NMBS Logistics rijdt zelf naar Duitsland. “Er rijden extra treinen rechtstreeks naar Duitland. De problemen kunnen zich voordoen waar wij een beroep moeten doen op DB Schenker Rail (de goederentak van Deutsche Bahn, nvdr.)”, verduidelijkt Veerle Van Mierlo, communicatiemanager van NMBS Logistics Veerle Van Mierlo.

Personenvervoer

Bij het personenvervoer zal de aangekondigde staking op dinsdag 5 mei en woensdag 6 mei geen gevolgen hebben voor het Thalysverkeer van en naar Duitsland, aldus woordvoerster Patricia Baars. Naast regionaal treinverkeer vanuit Aken, is er tot slot de Duitse hst InterCity Express (ICE) die vier keer per dag vanuit Brussel naar Duitsland (Aken, Keulen, luchthaven Frankfurt en Frankfurt Hbf) spoort. Info over de impact van de staking ontbreekt nog. (Belga/BO)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content