Duco Sickinghe (Telenet): Regulering is "een slagboom die halverwege de koers dichtgaat"

24/02/11 om 19:06 - Bijgewerkt om 19:06

Bron: Trends

Telenet-topman Duco Sickinghe zette op de persconferentie donderdag dik in de verf dat Telenet succesvol was door zijn zware investeringen.

Duco Sickinghe (Telenet): Regulering is "een slagboom die halverwege de koers dichtgaat"

© belga

Hij vergeleek de voorgestelde openstelling van het Telenet-netwerk met een Ronde van Vlaanderen "waarbij wij na zwaar trainen en investeren op kop liggen en de spoorbomen halverwege de koers dicht gaan. Het hele peloton met renners die minder investeren mag bijtrekken en komt weer naast ons staan. En als de trein voorbij is, gaan de slagbomen open en mag de koers weer opnieuw beginnen. Als de regulator de rol overneemt van de slagboom en de koers stillegt, dan zijn we bezig de slechtere spelers te belonen, terwijl concurrentie bedoeld is om de goede spelers te belonen, die hun geld inzetten en hun job naar eer en geweten doen".

Iets lagere groei in aantallen
De toename van het aantal abonnees kwam in het vierde kwartaal 2010 iets lager uit dan een jaar geleden. In het laatste kwartaal tekenden de Mechelaars netto 30.000 bijkomende internetklanten op (tegen 31.000 een jaar voordien), 20.000 bijkomende telefonieklanten (tegen 26.000 een jaar voordien), 16.000 bijkomende mobilofonieklanten (tegen 24.000 een jaar voordien) en 74.000 nieuwe digitale tv-klanten (tegen 81.000 het jaar voordien).

Op jaarbasis blijven de groeicijfers spectaculair, met 10 procent vooruitgang in internet en telefonie, met 54 procent in mobiele aansluitingen en met 26 procent in digitale tv. In die laatste branche zit Telenet in een zetel, omdat het zijn analoge abonnees maar hoeft om te zetten in digitale. In totaal verloor Telenet slechts 14.000 analoge abonnees in het vierde kwartaal, tegen 21.000 in 2009.

Mobiel slechts goed voor 22,4 miljoen euro omzet Bovendien blijven die trouwe klanten altijd maar meer producten van Telenet kopen. Het aandeel van klanten met verscheidene producten bedraagt nu al 58 procent. Liefst 719.000 Telenet-abonnees nemen nu al bundels van tv, telefoon en internet, wat neerkomt op een stijging met 10 procent in een jaar. De maandelijkse opbrengst per klant is 11 procent gestegen tot 38,8 euro.

Mobiele telefonie - bevestigt Telenet bij navraag - boekte eind 2010 met 198.000 klanten een bescheiden omzet van 22,4 miljoen euro.

B.L.

Lees meer over:

Onze partners