Digitale-identiteitsapp "Itsme" lag tijdlang plat

01/06/17 om 14:48 - Bijgewerkt om 14:49

Bron: Belga

(Belga) De digitale-identiteitsapp "Itsme", die tokens, kaartlezers en wachtwoorden moet vervangen, lag gisteren even volledig plat. Dat bevestigt Kris De Ryck, CEO van ontwikkelaar 'Belgian Mobile ID'. "Het ging om een performantieprobleem, er was dus niets mis met de beveiliging", benadrukt De Ryck. Intussen zouden alle problemen alweer van de baan zijn.

"We hebben de app dinsdag gelanceerd, onder grote mediabelangstelling. Meteen daarna hebben 10.000 mensen zich zonder problemen geregistreerd, maar woensdagochtend is een technisch probleem opgedoken waardoor de registratie tijdelijk mislukte. Sinds 3 uur woensdagnacht zijn we echter weer volledig 'up and running'", zegt De Ryck. Volgens de CEO zouden er sindsdien nog 3.500 gebruikers een "Itsme"-account hebben aangemaakt, wat de teller intussen op 13.500 brengt. Wie zich woensdag tevergeefs probeerde te registreren, wordt nu volgens De Ryck persoonlijk geholpen om de problemen op te lossen. "Itsme" werd ontwikkeld door het consortium Belgian Mobile ID. Daarin bundelen grootbanken Belfius, BNP Paribas Fortis, KBC en ING de krachten met telecomoperatoren Orange, Proximus en Telenet. De app koppelt de smartphone met de elektronische identiteitskaart van de gebruikers. Die "digitale identiteit" moet komaf maken met de kaartlezers, tokens en wachtwoorden die nu nog nodig zijn om veilig online te kunnen bankieren of winkelen. Ook de communicatie met de overheid, bijvoorbeeld voor Tax-on-web, moet in de toekomst via de app kunnen gebeuren. (Belga)

Onze partners