Delta Lloyd Bank stapt af van centraal kantoor in Brussel

31/03/11 om 12:10 - Bijgewerkt om 12:10

Bron: Trends

Piet Verbrugge, CEO van Delta Lloyd Bank, past zijn oorspronkelijke ideeën aan. Het geplande centrale kantoor in Brussel komt er niet, en het begrip 'standaardklant' wordt ruimer gedefinieerd.

Delta Lloyd Bank stapt af van centraal kantoor in Brussel

© belga

Medio december stond het land in rep en roer. Piet Verbrugge, CEO van Delta Lloyd Bank, had aangekondigd dat de bank zich zou concentreren op de 'betere' klanten en maakte daarbij een ongelukkige verwijzing naar de distributieketen Aldi: "Voor klanten die een Aldi willen, zullen we een Aldi maken". 'Bank dumpt arme klanten', kopten de meeste dagbladen.

In het eerste interview sinds de mediarel legt Verbrugge in Trends uit dat de oorspronkelijke plannen aangepast zijn. Het geplande centrale kantoor dat hij voor basisdienstverlening aan standaardklanten in Brussel wilde opzetten, komt er niet. Zij zullen daarvoor in de locale kantoren terecht kunnen.

Verbrugge zegt dat het idee afgevoerd is na gesprekken met alle stakeholders, ondermeer aandeelhouders en agenten: "Voor ons was dat centrale kantoor louter bedacht om de kosten te drukken. Maar we hebben vastgesteld dat het maatschappelijk draagvlak ontbrak en dat er belangrijke commerciële tegenargumenten waren. We dreigden klanten te verliezen."

De mediarel heeft Delta Lloyd Bank al klanten gekost, geeft Verbrugge toe, maar er zijn er ook bijgekomen: "Heel eerlijk, ik vreesde voor imagoschade. Maar blijkbaar valt het mee. Netto kunnen we nog altijd spreken van een klantenaangroei. Ook de deposito's en de buitenbalansproducten zijn blijven stijgen."

De aanpassing van de oorspronkelijke plannen impliceert niet dat de koerswijziging teruggeschroefd wordt. "Het einddoel blijft hetzelfde: we willen een andere bank worden", zegt Verbrugge, "Met alleen maar standaardklanten hou je de bank niet overeind.

Daarom heb ik vorig jaar de zaken zo scherp gesteld. Mijn voornaamste zorg is dat de kantoren en agenten werk maken van de ontwikkeling van de twee andere segmenten: de Premium- en Nagelmackers-klanten. Mensen kunnen niet goed om met verandering. Ze hebben niets liever dan dat de zaken bij het oude blijven. Om ze nieuwe wegen in te sturen, moet je de dingen soms een beetje forceren."

PC

Lees het volledige interview met Piet Verbrugge van Delta Lloyd Bank deze week in Trends.

Lees meer over:

Onze partners