Delhaize voert winkelrenovaties op in België

© belga
Stijn Fockedey
Stijn Fockedey Hoofdredacteur a.i.

Dit jaar worden 100 Delhaize-winkels van zelfstandige uitbaters gerenoveerd, dubbel zo veel als vorig jaar. Dat zei Denis Knoops, CEO van Delhaize België, bij de voorstelling van de acties voor het 150-jarige bestaan van de winkelketen in België.

De zelfstandig uitgebate winkels zijn zeer belangrijk voor Delhaize. De aangesloten ondernemers zorgen voor meer dan de helft van de 4,9 miljard euro omzet in België. Net als voor de winkels in eigen beheer voert Delhaize nu ook de renovaties op bij de zelfstandige uitgebate winkels. Of liever: laat ze uitvoeren. De zelfstandige uitbaters financieren de renovatie zelf, Delhaize ondersteunt vooral met advies. Dat in 2017 het aantal renovaties verdubbelt tot 100, het maximum wat praktisch mogelijk is bij de franchise-winkels, stemt de keten tevreden. “Een teken dat de aangesloten ondernemers in het nieuwe concept geloven”, klinkt het bij het management van Delhaize België. “Het gaat echt wel om grote bedragen, voor grotere supermarkten (AD Delhaize) kan de investering tot een miljoen euro oplopen.”

Sinds vorig jaar is Delhaize Group, de holding boven Delhaize België, samengesmolten met Ahold (Albert Heijn). De hoofdzetel van de nieuwe groep, Ahold Delhaize, verhuisde naar Nederland. Vorige week werd het aandeel uit de Bel-20-index geschrapt. In de eerste berichtgeving over de herschikking werd onder meer gezegd dat Ahold Delhaize geen Belgisch bedrijf meer is. Een foute indruk, want Delhaize heeft in België meer dan 750 winkels en stelt hier 14.000 mensen te werk.

In de speech onderstreepte CEO Denis Knoops van Delhaize België dat Delhaize een eigen koers vaart, net als voor de samensmelting. Het is duidelijk een poging om het beeld te counteren dat Delhaize België loslaat na 150 jaar. Knoops wees er bijvoorbeeld op dat Delhaize een van de grootste afnemers van Belgische voeding- en consumentenproducten is. Delhaize koopt jaarlijks voor ongeveer drie miljard euro lokale producten, op een inkoopvolume van vier miljard euro.

Maar de speech van Knoops stond vooral in het teken van 150 jaar Delhaize. De komende maanden zijn verschillende evenementen voor de klanten en voor het personeel gepland. De belangrijkste is een samenwerking met de ‘Make a Wish’-stichting. Van acht producten van Delhaize komt er de komende weken een speciale editie en de keten staat de marge op die verkochte voeding af aan Make a Wish.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content