Delhaize kondigt prijzenoffensief aan

© belga

Het supermarktconcern Ahold Delhaize lanceert een prijzenoffensief om de strijd aan te gaan met de concurrenten. Dat blijkt uit een toelichting bij de kwartaalresultaten.

De omzet van Delhaize in België bleef in het derde kwartaal stabiel, op 1,213 miljard euro. “De tendens van de voorbije kwartalen zette door”, aldus Dick Boer, de CEO van Ahold Delhaize, “met een relatief goede prestatie van de franchisewinkels, maar een zwakkere prestatie van de winkels in eigen beheer.”

De operationele winstmarge lag wel hoger dan vorig jaar, op 3,1 procent (+1,1 procentpunt). Maar dat is nog altijd lager dan de winstmarge op groepsniveau, die 3,9 procent bedraagt. Synergievoordelen werden in België tenietgedaan door kosten voor promoties.

“We staken de voorbije kwartalen al veel energie in het verbeteren van de operationele prestaties van onze eigen winkels. Maar er is nog verdere verbetering nodig”, aldus Boer.

Prijzenoffensief

Om klanten terug te winnen van concurrenten als Colruyt en discounters, kunnen Belgische klanten volgens de CEO ook lagere prijzen verwachten.

“Onze prijspositionering in België kan nog beter”, klonk het. “Die is goed in vergelijking met de traditionele supermarkten, maar de Belgische markt heeft ook heel wat andere grote spelers, en daarom moeten we aan de prijzen blijven werken.”

De netto-omzet van het volledige concern Ahold Delhaize daalde in het derde kwartaal lichtjes (-1,1 procent), tot 15,1 miljard euro. Dat ligt in de lijn van de verwachtingen. Het onderliggend operationeel resultaat ging met bijna 10 procent omhoog tot 595 miljoen euro en de nettowinst lag 54 procent hoger op 362 miljoen euro. Daarbij profiteerde het concern van kostenbesparingen en verbeterde winstmarges.

Ahold Delhaize verwacht nu dat de financiële voordelen door de fusie dit jaar zullen uitkomen op 250 miljoen euro, terwijl eerder op 220 miljoen euro aan synergievoordelen werd gerekend.

Aandelen

Daarnaast kondigde de groep een nieuw aandeleninkoopprogramma aan, ter waarde van 2 miljard euro voor 2018. Dit jaar werden al voor 1 miljard euro eigen aandelen ingekocht.

Beleggers reageerden enthousiast op de resultaten en stuurden het aandeel woensdagmiddag zo’n 5 procent hoger.

Partner Content