Delhaize houdt marktaandeel in België stabiel

23/01/14 om 09:33 - Bijgewerkt om 09:33

Bron: Trends

De groep Delhaize heeft vorig jaar een omzet van 21,1 miljard euro geboekt. De omzet in België steeg met 3 procent tot 5,1 miljard euro.

Delhaize houdt marktaandeel in België stabiel

© Belga

De groep Delhaize heeft vorig jaar een omzet van 21,1 miljard euro geboekt. De omzet in België steeg met 3 procent tot 5,1 miljard euro. De warenhuisketen zag zijn marktaandeel in ons land vorig jaar stabiel blijven op 25,5 procent.

Delhaize heeft zijn voorlopige resultaten voor 2013 bekendgemaakt. De hele groep, die ook actief is in de Verenigde Staten en Zuidoost-Europa, boekte vorig jaar een omzet van 21,1 miljard euro. Dat is een lichte vooruitgang van 0,6 procent tegenover 2012. Delhaize verwijst naar een verzwakking van de dollar tegenover de euro. In de VS steeg de omzet met 1,9 procent tot 17,1 miljard dollar, maar in euro wordt dat een omzetverlies van 1,4 procent.

Laatste kwartaal

Eigenlijk zijn enkel de laatste kwartaalcijfers van 2013 in de VS, met een groei van 2,8 procent terwijl 1,6 was verwacht, echt goed. In de Balkan presteert Delta Maxi nog steeds ondermaats, met een vergelijkbare omzetgroei van -0,6 procent. Het is nu al bijna drie jaar geleden dat Delhaize de keten overnam. Maar het heeft er nog steeds niet het juiste spoor te pakken.

In België bedroeg de vergelijkbare omzetgroei in het vierde kwartaal 2,4 procent, wat fors boven de analistenverwachting van 1 procent ligt. Op het eerste zicht zijn de resultaten in België erg goed. Maar de erg sterke vergelijkbare omzetgroei is hoofdzakelijk te danken aan een handelsinflatie van 2,1 procent. Anders gezegd: Delhaize heeft in het vierde kwartaal niet agressief zijn prijzen verlaagd en de gestegen inkoopprijzen deels doorgerekend aan de klant.

Martkaandeel

Opmerkelijk is wel dat ze desondanks een goed eindejaar hebben gehad en hun marktaandeel stabiel hebben kunnen houden op 25,5 procent. Bij de vorige kwartaalresultaten maakten analisten zich zorgen over de snel afkalvende marges bij de Belgische activiteiten. Ter vergelijking: concurrent Colruyt zei in november dat het marktaandeel van zijn Belgische winkels naar 26,1 procent was gestegen. Dat ging over het boekjaar dat tot eind september liep.

Gedetailleerde resultaten met winstcijfers worden pas later gegeven, maar waarschijnlijk zal Delhaize hier zijn marges weer wat hebben kunnen optrekken door dus in vierde kwartaal de handelsinflatie door te rekenen. Die winstneming op korte termijn kan op lange termijn wel nadelig zijn voor het marktaandeel. De voedingsmarkt is nog steeds erg competitief. Vooral Lidl blijft de andere ketens onder druk zetten. (Belga/SF/KVDA)

Lees meer over:

Onze partners