Delhaize doekt Red Market op

© belga

Delhaize zet zijn discountformule Red Market stop. De 13 winkels worden omgevormd tot andere Delhaize-winkels.

Warenhuisketen Delhaize trekt de stekker uit zijn discountformule Red Market. De dertien bestaande winkels worden omgevormd tot zelfstandige AD– of Proxy Delhaizewinkels, meldt Delhaize dinsdag.

De 254 mensen die in de Red Market-winkels werken, zullen door de zelfstandige eigenaars worden overgenomen. “Ze behouden dus hun job en dit onder de huidige loon- en arbeidsvoorwaarden”, aldus Delhaize.

Dat Delhaize zijn disountformule opdoekt, komt niet echt als een verrassing, want de formule was al langer verlieslatend. Volgens de warenhuisketen heeft het merk zijn nut bewezen, maar zouden er ‘belangrijke en risicovolle investeringen’ nodig geweest zijn om het concept verder uit te rollen. “Er wordt nu dan ook formeel gekozen om de investeringsmiddelen te concentreren op de uitbouw van een sterk Delhaize-merk”, luidt het in een persbericht.

In de loop van november worden alle supermarkten omgebouwd en begin december moeten alle uithangborden van Red Market uit het straatbeeld verdwenen zijn.

De eerste Red Market werd in 2009 geopend in het Naamse Gembloux. Van de huidige dertien winkels waren er drie in Vlaanderen (Gent, Opwijk en Tielt-Winge) te vinden. en tien in Wallonië.

Red Market werd bij aanvang al volledig uitgerust met het systeem van self-scanning om de klant sneller te laten winkelen, aangezien hij of zij zijn boodschappen zelf scant tijdens het winkelen. Ook het zogenaamde Q-buster-rijsysteem, dat in luchthavens wordt toegepast, werd doorgevoerd om tijd te besparen. Dat systeem bestaat erin dat alle klanten in dezelfde rij staan opgesteld, waardoor de eerste in de rij meteen naar de eerste vrijgekomen kassa kan.

In 2010 ontving discounter Red Market nog de Mercuriusprijs, waarmee de Belgische federatie voor de handel en diensten Comeos de meest innovatieve winkelervaring bekroont. Volgens de juryvoorzitter deed ‘de keten wat niemand voor mogelijk hield: een nieuw winkelconcept bedenken’.(Belga/BO)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content