Delhaize België presteert uitstekend

© belga

De Belgische winkels van Delhaize hebben in het boekjaar 2010 een belangrijke bijdrage geleverd aan de jaarresultaten van de supermarktketen. Dat blijkt donderdag uit de jaarcijfers van Delhaize Groep.

Delhaize ziet de bedrijfwinst in België met 28 procent stijgen tot 236 miljoen euro. De omzet klimt 4 procent hoger tot 4,8 miljard euro. De Delhaize-winkels in ons land hebben in 2010 omgerekend de grootste omzetstijging in zeven jaar genoteerd. Ook de bedrijfsmarge ging erop vooruit. Delhaize België sloot het boekjaar af met een marktaandeel van 26,3 procent.

De volledige Delhaize Groep – met de Verenigde Staten als belangrijkste segment – haalde in 2010 een nettowinst (groepsaandeel) van 574 miljoen euro. Dat stemt overeen met een toename van bijna 12 procent tegenover 2009. De totale omzet steeg met bijna 5 procent tot 20,8 miljard euro.

“2010 was het eerste jaar van ons strategisch New Game Plan. We hebben dit jaar onze prijscompetitiviteit verbeterd, onze bedrijfskosten met succes onder controle gehouden, onze groei in onze nieuwere activiteiten opgedreven en onze sterke bedrijfsmarge bewaakt”, verklaart gedelegeerd bestuurder Pierre-Olivier Beckers in een persbericht.

In een toelichting verklaarde de topman donderdag nog dat de prijzenstrategie van 2010 heeft aangenomen wordt doorgezet in 2011. Volgens Delhaize stegen de prijzen van de producten in de Belgische Delhaize-winkels minder sterk dan op nationaal niveau. Om de prijzenstrategie voort te kunnen zetten, rekent Delhaize op efficiëntieverhogingen en op differentiatie via de eigen merken. “We liggen op schema om onze ambitieuze doelstelling, jaarlijks 500 miljoen euro bruto kostenbesparingen, te halen tegen eind 2012”, aldus Beckers.

De supermarktketen, die eind 2010 2.800 winkels telde, verhoogt het dividend met 7,5 procent tot 1,29 euro netto per aandeel.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content