December 2011 topmaand voor Amerikaanse autodealers

© reuters

Aangevuurd door het toenemend consumentenvertrouwen ging de Amerikaanse autoliefhebber tegen het jaareinde op zoek naar een nieuwe wagen.

Volgens berekeningen van het persagentschap Bloomberg klom de verkoop van lichte voertuigen in de VS in december 2011 tot 13,4 miljoen wagens tegenover 12,4 miljoen in dezelfde maand vorig jaar.

Naast het fors herstel van het consumentenvertrouwen heeft ook de advertentie- en promotiedrift van de autobouwers ertoe geleid dat december is uitgegroeid tot de topmaand van het afgelopen jaar. Op het gebied van klanten lokken, spande GM (General Motors) de kroon met de campagne ‘Chevy’s Giving More’, waarin de kerstman de rol van autoverkoper vertolkt.

Jesse Toprak van de automobielwebsite Truecar Inc.nuanceert het succes, en merkt op dat de autobouwers van de eindejaarsperiode gebruik hebben gemaakt om 10 procent korting te geven op de modellen van het afgelopen jaar. Bovenop de reducties kost het de autobouwers bovendien weinig financiële moeite om kooplustige autoliefhebbers voordelige leasingformules aan te bieden, aldus Toprak. ‘Autobedrijven hebben dit jaar niet meer geld uitgegeven om klanten te lokken, ze hebben eenvoudigweg meer lawaai gemaakt,’ voegt hij eraan toe.

Volgens voorlopige ramingen zou de verkoop van GM in december met 4,9 procent gestegen zijn, die van Ford met 8,5 procent en die van Chrysler Group zelfs met 35 procent tegenover een jaar eerder. (Bloomberg/BO)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content