De derde dimensie van Studio 100

11/05/11 om 18:29 - Bijgewerkt om 18:29

Bron: Trends

Studio 100 is zijn 'hondenjaren' ontgroeid. Maja de Bij heet de toekomst, en zij levert de nodige honing voor een verdere internationalisering.

De derde dimensie van Studio 100

© belga

Studio 100 bruist van de ambitie, zeker nu het in amper enkele uren 37 miljoen euro kon ophalen via een obligatielening. Dat geld moet dienen om de lening terug te betalen die nodig was om het Holiday Park in Duitsland over te nemen, en voor nieuwe investeringen. Studio 100 is vandaag niet alleen een productiehuis, het is ook de eigenaar van een handvol themaparken, musicals, films en dies meer.

"Een kapitein op een boot moet weten waar hij naartoe vaart, en weten waar de ijsschotsen liggen", zegt Hans Bourlon tijdens het gesprek. "Hij moet ervoor zorgen dat de sfeer op de boot goed is, dat er vertrouwen is. En zeker dat het een stevige boot is, van een goed bouwjaar." Studio 100 groeide sinds zijn oprichting in 1996 dan ook uit van een sloep van 5,6 miljoen euro omzet tot een stevige boot van 135,6 miljoen euro.

Studio 100 is vandaag een huis met vele kamers. Waar wilt u uiteindelijk landen met dit bedrijf? Hans Bourlon: "Dat is een heel moeilijke vraag, want je vraagt naar de uiteindelijke finaliteit van dit bedrijf. Wij willen vooral de groeidynamiek behouden, want dan kun je goede mensen aantrekken en behouden. Maar je weet hoe het soms gaat. Sterke groeiers komen vaak op de radar van andere bedrijven, soms worden zaken afgesplitst om de focus te behouden. Wij denken daar allemaal over na, laat dat duidelijk zijn. Maar er is niet zoiets als een 'groot plan'. We zijn ook nog jong, of toch nog jong genoeg (lacht) om daar nog niet te veel bij stil te staan."

In de Benelux lijkt voor Studio 100 stilaan het plafond bereikt. Vandaar dat Duitsland een belangrijke nieuwe markt moet worden? Hans Bourlon: "Ik deel uw analyse niet helemaal. In de Benelux is nog groei mogelijk, al zal die niet meer zo spectaculair zijn. Maar het hart van het bedrijf zit hier in Schelle, en dat blijft ook zo. Alle creatieve impulsen gebeuren hier. Maar het belang v an werken voor buitenlandse content zal wel groeien."

"Duitsland wordt natuurlijk wel belangrijk. We hebben daar het Holiday Park overgenomen, en we zijn nu volop bezig met de thematisering ervan. We hebben ook een meerjarenplan voor een verdere uitbreiding. Want één park is maar alleen. En we willen nationaal adverteren met een parkengroep. Dus we kijken naar mogelijkheden, zowel indoor als outdoor. Onze bestaande parken willen we verder ontwikkelen, en minder seizoensgebonden maken. En we willen veel middelen en energie stoppen in de tak animatie en tekenfilm, waarvan we verwachten dat ze gaan zorgen voor groei. Met animatie maak je een product voor de hele wereld."

Intussen zijn ook de Verenigde Staten veroverd, via House of Anubis. Dat is daar een echte hit. Hans Bourlon: "Het is vrij uniek om als Europees bedrijf voor Nickelodeon in de VS te werken. Daar gaan de ogen van knipperen. Het eerste seizoen is succesvol verlopen, en we kunnen hopelijk ook vrij snel vervolgseries maken. Op basis daarvan spreken verschillende partijen ons aan om voor hen ook iets te doen. Nickelodeon heeft 190 zenders in de wereld, en ik maak me sterk dat House of Anubis op middellange termijn op veel van die zenders zal uitgezonden worden."

Jullie zetten zwaar in op tekenfilm, met een investering van bijna 100 miljoen euro in de komende jaren. Weliswaar in twee studio's in Parijs en Australië? Hans Bourlon: "Die landen ondersteunen animatie sterk via subsidies. De nationale omroepen worden er verplicht om te investeren in lokaal geproduceerde content. En vanaf het moment dat je een deal hebt met zo'n omroep, kan je als bedrijf een beroep doen op die subsidie, waardoor een stuk van je budget gefinancierd is."

Initieel waren er plannen om die animatiestudio's hier op te richten.
Hans Bourlon: "Een jaar of vier geleden liepen we met dikke dossiers heen en weer naar allerlei kabinetten en administraties. Om uiteindelijk nergens te staan. De buitenlandse kansen lagen snel en duidelijk op onze tafel, en we hebben dan niet te lang liggen zeuren. De stap is onomkeerbaar. Jammer, want België is een land van illustratoren. Animatie is een nieuwe pijler in onze internationalisering. De digitale 3D-afleveringen van Maja de Bij, Wickie de Viking en Heidi zullen in heel veel landen terechtkomen."

Hoe slaagt u erin om zowel met VRT, vtm als Telenet partnerships te hebben, terwijl dat concurrenten zijn van elkaar? Hans Bourlon: "Dat heeft zeker te maken met de kracht van onze content. Maar ook met onze bedrijfscultuur. Als wij een deal sluiten, dan moet de andere partij er ook iets aan hebben. En we vinden onafhankelijkheid belangrijk. Een groot deel van onze omzet komt van mensen die een ticket voor een show of park kopen. En dus zijn we veel minder afhankelijk van die ene televisiedirecteur, of die ene distributeur."

Ooit was er sprake van een beursgang, toen het belang van BNP Paribas Fortis Private Equity ter discussie stond na de overname van Fortis door BNP Paribas. Hoe is de relatie nu? Hans Bourlon: "Concreet hebben we een beursgang nooit echt bekeken. Zij bekijken hun investering op de lange termijn, en de samenwerking is beter dan ooit. Maar we zijn een flexibel bedrijf, en als er zich zaken moesten voordoen, dan zullen we daar snel op inspelen. Je kunt daar de wildste speculaties over maken, maar dat heeft geen zin zolang dat niet aan de orde is."

LD

Het volledige interview met Hans Bourlon leest u deze week in Trends

Lees meer over:

Onze partners