De demarrage van de bedrijfsfiets

19/09/16 om 14:33 - Bijgewerkt om 14:34

Bron: Trends

De Fietsersbond en Fietsberaad Vlaanderen houden deze week hun tweede fietstelweek, om zo veel mogelijk gegevens over fietsend Vlaanderen te verzamelen. Almaar meer werkgevers stimuleren hun werknemers om in het zadel te springen. Maar er is meer nodig dan fiscaal aftrekbare leasefietsen en fietsvergoedingen.

Hoewel almaar meer werknemers de voordelen van bedrijfsfietsen inzien, regeert in de meeste bedrijven nog altijd Koning Auto. De Fietsersbond schat dat ongeveer 400.000 Vlamingen zeer geregeld naar het werk fietsen, ofwel 14,9 procent van 2,7 miljoen werkende Vlamingen. Volgens Dieter Snauwaert, programmacoördinator van Bike to Work bij de Fietsersbond, zouden we nog meer fietsers in het zadel krijgen indien de fietsvergoeding een recht wordt voor elke werknemer. Nu is het nog een gunst van de werkgever. Hij betreurt ook dat de fietsvergoeding niet geldt voor de zogenoemde Speed Pedelecs, snelle elektrische fietsen die de fietser ondersteuning bieden tot 45 km per uur. "Fiscaal worden ze beschouwd als een bromfiets klasse B en niet als een elektrische fiets. Dat is absurd, want als je niet trapt, gaat hij geen meter vooruit", stelt Snauwaert. De Fietsersbond dringt erop aan dat de wet zo vlug mogelijk aangepast wordt.
...

Verder lezen?

Registreer u en lees elke maand gratis 4
artikelen.

Onze partners