‘De autocrisis is niet voorbij, ze begint pas’

© reuters

Met de sluiting van drie Europese fabrieken, waaronder die van Genk, heeft Ford het startschot gegeven voor zware saneringen. Trends brengt een analyse van de overcapaciteit op de Europese automarkt.

Met de sluiting van drie Europese fabrieken, waaronder die van Genk, heeft Ford het startschot gegeven voor zware saneringen. Trends brengt deze week een analyse van de overcapaciteit op de Europese automarkt.

Volgens Ford heeft Europa, op basis van de cijfers van het studiebureau IHS, een productiecapaciteit van 20 miljoen wagens. Met een verwachte verkoop van 14 miljoen wagens in 2011 steeg de overcapaciteit dus naar circa 6 miljoen wagens.

Bovendien is die overcapaciteit ongelijkmatig verdeeld, meldt de Europese vereniging van autoproducenten ACEA. Sommige autoproducenten kennen een benuttingsgraad van 80 tot 90 procent. Andere werken tegen 50 tot 60 procent. Volgens de sector is een drempel van 70 procent nodig voor een leefbare activiteit.

Vijf honden voor een been

Wie zijn de verliezers in die markt? In het middensegment vechten vijf honden om hetzelfde been. Fiat, Ford, Opel, PSA Peugeot-Citroën en Renault raken hun auto’s aan de straatstenen niet kwijt, tenzij met grote kortingen.

Ook de Volkswagen Groep, die nochtans veel beter scoort dan de vijf andere autoproducenten, biedt zijn nieuwe Golf aan met een korting van 20 procent. “Dat is du jamais vu”, meldt Ferdinand Dudenhöffer, professor aan het CAR-Center Automotive Research van de universiteit Duisburg-Essen. “De nieuwe Volkswagen Golf is nog niet op de markt, maar je kan hem nu al kopen met een fikse korting.”

Dudenhöffer, de bekendste auto-expert in Duitsland, kondigde begin augustus in Trends al de sluiting van Ford Genk aan. Zijn prognoses over de verkoopcijfers in West-Europa zijn bijzonder somber. “De crisis in West-Europa is nog niet voorbij, integendeel, ze begint pas. De Europese autoproducenten vechten voor hun vel. De huidige crisis zal veel langer duren dan de recessie na de financiële crisis van 2008 en 2009.”

Vooral de eurocrisis in de zuiderse lidstaten speelt de overcapaciteit in de kaart. De geschatte verkoopdaling van 3 miljoen auto’s tussen 2005 en 2013 is voor 77 procent voor rekening van Frankrijk, Griekenland, Italië, Portugal en Spanje. “Ik verwacht op zijn vroegst vanaf 2015 een verbetering”, zucht Dudenhöffer. “Spanje heeft een werkloosheid van 25 procent. Dat los je niet op in twee, drie jaar. Dat zal minstens vijf jaar aanslepen.” (W.R.)

Het volledige dossier leest U in Trends van woensdag 31 oktober.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content