Daan Killemaes (hoofdredacteur ad interim bij Trends): 'We zijn onze smoel, maar niet onze ziel kwijt'

19/11/13 om 11:11 - Bijgewerkt om 11:11

Bron: Trends

Na het vertrek van Johan Van Overtveldt leidt Daan Killemaes de redactie van Trends. Enkele vragen aan de hoofdredacteur ad interim.

Daan Killemaes (hoofdredacteur ad interim bij Trends): 'We zijn onze smoel, maar niet onze ziel kwijt'

Wat verandert er bij Trends na het vertrek van Johan Van Overtveldt?

Daan Killemaes: "Vrij weinig. We zijn met het vertrek van Johan Van Overtveldt natuurlijk ons uithangbord van de voorbije jaren kwijt, maar we hebben onze ziel niet verloren. We blijven ijveren voor een sterkere en duurzamere economie op basis van feiten, analyses en opinies. Een goed geoliede marktwerking, het vrije initiatief van ondernemers en het proces van creatieve destructie kunnen altijd op onze steun rekenen. Trends reageert daarom allergisch op bedrijven, pressiegroepen en partijen die het eigen mislukken afwentelen op de rest van de samenleving. Tegelijk beseffen we dat niet alleen de overheid, maar ook de markt kan falen."

"Wil een vrije markt duurzaam zijn, dan moet ze sociaal worden gecorrigeerd. Maar het failliet van het Belgische systeem loert om de hoek als niet meer mensen worden gemotiveerd om langer aan de slag te blijven, of terug te keren naar de arbeidsmarkt. Op die spijkers zullen we blijven slaan. In die zin verandert er dus niets, zeker omdat er een bekwame en gemotiveerde redactie achter dit blad staat."

"Daarnaast blijven bedrijfsverhalen, advies voor de persoonlijke financiën van lezers (in MoneyTalk), en praktische artikels over starters, marketing en management (in Bizz) onverkort de sterktes van Trends uitmaken. We trekken de lijn van de voorbije jaren dus onverkort door."

Kort nadat bekend raakte dat Johan Van Overtveldt zijn overstap naar N-VA maakte, twitterde Daniël Termont (sp.a): 'De maskers vallen.' Hij is niet de enige die vindt dat Trends dicht aanleunt bij de standpunten van de partij van Bart De Wever. Wat vind je van die kritiek?

Daan Killemaes: "We nemen er akte van, maar ook niet meer dan dat. Trends brult al 38 jaar langs de zijlijn om een beter beleid, en we zullen dat met de goedkeuring van onze lezers nog vele jaren blijven doen, in volle onafhankelijkheid. Maar wie een kritische noot laat horen, wordt bijna onvermijdelijk in het kamp van de oppositie geplaatst, wat ook de kleur van de regerende partijen is. Ja, onze visie op het sociaaleconomisch bestel spoort de laatste jaren vrij regelmatig met de visie van N-VA, maar net zo goed met die van Open Vld, en soms ook met die van CD&V, sp.a of Groen. Punt aan de lijn. Dat maakt ons niet 'het blad van de N-VA'."

"We kunnen het alleen maar toejuichen als onze analyses worden gedeeld door politieke partijen die ze in concreet beleid willen vertalen. Precies daarom heeft Johan Van Overtveldt ook de overstap naar de politiek en naar N-VA gemaakt."

Hoe objectief kan politieke en economische berichtgeving zijn?

Daan Killemaes: "Trends is een opinieblad, maar we bewaken streng dat de feiten en de eigen opinies strikt van elkaar gescheiden blijven. Op de intro en op opiniebladzijden zeggen we duidelijk onze mening, op de andere bladzijden is objectiviteit de ultieme scheidsrechter. 'Opinies zijn vrij, feiten zijn heilig', is een onaantastbare regel van de journalistiek die we nooit verloochenen. Uiteraard leggen we eigen accenten en voeden we en beïnvloeden we het publieke debat via de keuze van onderwerpen en de invalshoek van de analyses. Maar dat doen we altijd op een onderbouwde en beargumenteerde manier."

Hoe zie je de toekomst van een weekblad als Trends in een digitale wereld?

Daan Killemaes: "We zien die toekomst vol vertrouwen tegemoet, ook al hebben de media het heel moeilijk om de digitale revolutie te vertalen in een rendabel businessplan. Maar de jongste marktontwikkelingen tonen aan dat Trends standhoudt en zelfs vooruitgaat, onder meer door zich aan te passen aan de nieuwe digitale realiteit. Trends en Trends.be zijn één en hetzelfde merk, en met de geloofwaardigheid en de kwaliteit van die merknaam staat en valt alles."

"De hele redactie van het magazine ondersteunt daarom de website. Alle redacteurs hebben de reflex om nieuws en achtergrond bij de actualiteit meteen online te brengen. Voor de redacteurs is het internet een interessant extra kanaal om hun nieuws en artikels tot bij de lezer te brengen. Daarnaast brengen we door de week ook een bloemlezing van ingekorte artikels uit de papieren Trends op de website. We doen dat omdat we ervan overtuigd zijn dat een inhoudelijk sterke website, die de lezer uniek materiaal kan aanbieden, ook het magazine versterkt, net zoals het omgekeerde waar is."

"De redactie is ook heel tevreden over onze magazineversie voor mobiele dragers. Die versie voor tablets en smartphones wordt verrijkt met reportages van Kanaal Z. Onze lezers schakelen vrij snel over naar dat format. Papier als drager zal niet verdwijnen, maar ook voor de media geldt de harde wet van aanpassen of wegkwijnen. Maar ik ben ervan overtuigd dat voor relevant en correct gebracht financieel-economisch nieuws altijd een markt zal zijn." (BO)

Lees meer over:

Onze partners