Curbstone Track Events zoekt partners

18/08/11 om 12:15 - Bijgewerkt om 12:15

Bron: Trends

Patrick Van Glabeke heeft de Curbstone-organisatie voor circuitdagen helemaal overgenomen. Hij wil een Europees netwerk voor circuitdagen opzetten.

Curbstone Track Events zoekt partners

© belga

Curbstone Track Events, de prille organisator van circuitdagen voor sportwagens van 300 pk en meer, organiseert volgende week op het Formule 1 circuit van Catalunya zijn tweede eigen evenement van het jaar. De naam is gebleven, maar achter de schermen is er in de afgelopen maanden heel wat veranderd. De organisatie is nu geheel in handen van Patrick Van Glabeke, in de jaren '80 de mede-oprichter van informatica-distributeur Computer 2000 in België en Nederland (nu deel van Techdata).

Via zijn managementvennootschap richtte Van Glabeke daarvoor in mei de bvba Curbstone Track Events op. De oorspronkelijke Curbstone bvba is overgenomen door Yves De Wintere, de eigenaar van een garagebedrijf uit Kruishoutem. "De oude Curbstone bvba wordt binnenkort herdoopt tot Supercar Renting. Die zal zich bezighouden met de verhuur van supercars (denk Lamborghini, Ferrari of de betere Porsche, nvdr). Die activiteit wilden we gescheiden houden", zegt Van Glabeke. Het incentive programma Curb4Friends - de verhuur van een supercar voor een circuitdag, instructuur inbegrepen - blijft bestaan. Curbstone Track Events stopte wel zijn samenwerking met de groep rond evenementen-organisator Gunther Roelens. "Wij hebben er niets meer mee te maken", bevestigt Roelens.

De aanpak is veranderd. De oude Curbstone bvba hield aan zijn eerste seizoen als track day-organisator een verlies van 56.000 euro over. "Zelfstandig tien keer per jaar in Europa circuits afhuren en uit de kosten komen is bijna onmogelijk", zegt Van Glabeke.

"Daarom zoeken we nu lokale partnerships met gelijkaardige bedrijven in Europa. Wij zouden dan bijvoorbeeld de track days in Francorchamps voor onze rekening kunnen nemen. Dat is in volle onderhandeling", zegt Van Glabeke. Op Le Castellet in juni werkte hij samen met het Franse People Organisation, op Silverstone in juli met het Silverstone-circuit zelf. De circuitdag in Barcelona en de evenementen op Spa Francorchamps in september en oktober neemt Curbstone voor eigen rekening. De website van de track day-organisator heeft reclame van McLaren Brussels, een onderdeel van de Ginion-groep, van Carrera Motors en van Banden MD uit Sint-Martens-Latem. Dat is een vennootschap van Maxime en Guillaume Dumarey, de racende zonen van ondernemer Guido Dumarey. Curbstone werkt ermee samen voor bandenleveringen.

Van Glabeke heeft zijn doelgroep verruimd tot sportwagens vanaf 300 pk (vroeger 380 pk), het aantal toegelaten deelnemers verhoogd tot 60 (vroeger 30) en de tarieven verlaagd tot 560 à 800 euro, plus btw en opties, afhankelijk van het circuit. Zelf doet Van Glabeke niet langer mee in een Ferrari, maar in een tweedehandse competitie-Porsche. "We verwachten break-even te draaien in 2013", zegt hij.

Bruno Leijnse

Onze partners