Cultuur is crisisbestendig

25/01/12 om 14:13 - Bijgewerkt om 14:13

Bron: Trends

Slechts een op de twee culturele ondernemers ondervond gevolgen van de crisis in 2008. Dat staat in een rapport van het adviesbureau Kurt Salmon. Investeerders zijn zich onvoldoende bewust van het investeringspotentieel.

Cultuur is crisisbestendig

© belga

Volgens cijfers van de Verenigde Naties draagt de culturele sector steeds meer bij aan de toegevoegde waarde van de Europese economie. De sector is al goed voor 4,5 procent van het bruto binnenlands product van de EU. Dat is meer bij dan de rubber- en plastiekproducenten (2,3%).

Creatieve of culturele ondernemingen kunnen wel degelijk lonen, denk maar aan het meisjeskoor Scala, Belgische modeontwerpers of Studio 100. Nochtans is koudwatervrees voor culturele en creatieve projecten klassiek bij investeerders. "Financiers beschouwen de culturele en creatieve sector nog te vaak als een te mijden risico-investering", verklaart Luc Moeremans, senior advisor bij Kurt Salmon. Het consultingbedrijf doet al enkele jaren onderzoek naar de economische impact van cultuur en zogenaamde creatieve bedrijven en heeft nu een rapport klaar over Belgische situatie.

Voor de enquête nam de consultant de zogenaamde culturele creatieve industrie (CCI) onder de loep. Dat is een internationaal gebruikelijke afbakening van een sector waartoe klassiekers als de podiumkunsten en het erfgoed behoren, maar net zo goed architectuur, geschreven pers, mode en de audiovisuele sector. De adviseurs van Kurt Salmon ondervroegen meer dan 200 CCI-ondernemingen. Ze hielden daarbij de klassieke gesubsidieerde cultuurinstellingen in ons land buiten beschouwing en concentreerden zich op ondernemingen waarvan het kapitaal voor minstens de helft privé was.

Die enquête leverde een aantal verrassende bevindingen op, stelt Moeremans. Zo blijkt 50 procent van de respondenten geen gevolgen te hebben ondervonden van de crisis in 2008. Drie van de vier vinden dat hun sector in België een veelbelovende sector is, en 63 procent verwacht een stijging van de inkomsten.

De meeste van de ondervraagde ondernemingen zijn klein; slechts 1 procent heeft meer dan 50 werknemers en is het kmo-stadium ontgroeid. Die groep neemt wel 40 procent van de omzet van de bedrijven uit de enquête voor haar rekening. "Dat is niet anders in andere landen", weet Moeremans. "Het is echter duidelijk dat de creatieve sector meer is dan wat subsidies."

Eigenlijk zijn de creatievelingen ondernemers zoals iedereen, zo blijkt. Hoewel... Over het algemeen vinden ze dat er in het kunstonderwijs meer aandacht moet komen voor de diverse aspecten van het ondernemen, die komen in de bestaande opleidingen nauwelijks aan bod. Voorts maken ze zich - net als alle bedrijfsleiders - zorgen over de financiering van hun bedrijf. "Over subsidies zijn ze ontgoocheld, te weinig voor te veel administratieve inspanning", zegt Moeremans. "De meeste financieren zich vooral met eigen middelen en centen van friends, family en fools. Banken en privé-investeerders kunnen die leemte opvullen. Nu beschouwen ze dat nog te veel als mecenaat."

Roeland Byl

Lees meer over:

Onze partners