Crelan werkt aan Belgisch scenario

14/01/14 om 11:39 - Bijgewerkt om 11:39

Bron: Trends

De Franse groep Crédit Agricole wil haar 50 procent in de Belgische bank Crelan verkopen. Van een echte sectorconsolidatie is geen sprake.

Crelan werkt aan Belgisch scenario

© belga

Amper drie jaar nadat Crédit Agricole de overname van Centea door zijn Belgische dochter Landbouwkrediet financieel mogelijk maakte, keert de Franse bank de Belgische markt de rug toe. Crédit Agricole mag dan een van de grootste banken van Frankrijk zijn, ze heeft ook een zeer complexe structuur en een zwakke kapitaalbasis.

Uit een onderzoek dat Trends vorig jaar publiceerde, bleek dat Crédit Agricole SA een leverage ratio (verhouding eigen vermogen op balanstotaal) haalde van amper 0,5 procent. Het was daarmee de zwakste Europese grootbank. Onder Bazel III moeten banken tegen eind 2018 een leverage ratio van minsten 3 procent halen.

Om zijn kapitaalratio's te verstevigen, is de Franse bank gestart met de verkoop van activiteiten. Dat nu ook de 50 procent in Crelan in de etalage geplaatst wordt, komt als een verrassing. Crédit Agricole leek aan te sturen op een volledige overname van de Belgische bank, maar dat zagen de andere aandeelhouders, de Belgische coöperatieve landbouwkassen Lanbokas en Agricaisse, niet zitten.

De bedoeling lijkt dat de Belgische kassen stapsgewijs de aandelen van Crédit Agricole overnemen. Om dit te financieren, rekenen Lanbokas en Agricaisse op de uitgifte van nieuwe coöperatieve aandelen. Op die manier financierden ze ook de overname van Centea. Sinds 2011 haalden Lanbokas en Agricaisse 250 miljoen euro vers coöperatief kapitaal op.
In een volgende fase zouden de landbouwkassen werken aan 'een Belgisch scenario'. Een mogelijkheid zou zijn om de Crelan-aandelen door te verkopen aan geïnteresseerde Belgische investeerders, die op termijn de plaats van Crédit Agricole kunnen innemen.

Van een consolidatie van de Belgische bankensector is geen sprake. Crelan wordt niet opgeslorpt worden door een andere Belgische financiële instelling. De bank wil zich meer dan ooit profileren als een 100 procent Belgische retailbank en een runner-up in het zog van de vier grootbanken.

Lees meer in Trends van donderdag 16 januari.

Lees meer over:

Onze partners