Consumentensegment Belgacom sterker dan verwacht

29/07/11 om 09:18 - Bijgewerkt om 09:18

Bron: Trends

De resultaten van Belgacom blijven afbrokkelen, maar de consumentenafdeling biedt opmerkelijk weerwerk. Vooral tv blijft het goed doen.

Consumentensegment Belgacom sterker dan verwacht

© Belga

De resultaten van Belgacom blijven afbrokkelen, maar de consumentenafdeling biedt opmerkelijk weerwerk. Vooral tv blijft het goed doen. Belgacom publiceerde vanmorgen tegenvallende kwartaalresultaten. Analisten hadden gemiddeld al op een omzetdaling van 2,8 procent gerekend, maar Belgacom eindigde met min 3,2 procent nog iets lager op 1,66 miljard. Boosdoener was niet zoals verwacht het consumentensegment, maar de internationale activiteiten. Daar leverde Belgacom door het spel van de wisselkoersen 6,5 procent omzet in. Omdat ook de kosten daalden, was het effect op de winst echter miniem.

TV-opbrengst 23,6 procent hoger

De verrassing is dat Belgacom relatief goed standhoudt bij de consument. Analisten hadden hier gemiddeld op 571 miljoen omzet gerekend. Het werd uiteindelijk 579 miljoen, een achteruitgang met 2,1 procent.

Zonder de gedwongen verlaging van een aantal gsm-tarieven zou de consumentendivisie zelfs 0,4 procent zijn gegroeid. Het aantal tv-abonnementen steeg in het tweede kwartaal met 59.000 tot 1,087 miljoen. De opbrengsten daarvan groeiden 23,6 procent.

Enterprise trend blijft negatief

De divisie "Ondernemingen" daalde 2,8 procent tot 593 miljoen, een fractie minder sterk dan de gemiddelde verwachtingen. Ook zonder regulering blijft de inkomstentrend negatief (-0,4 procent), vooral door de blijvende forse daling van inkomsten uit spraak (-7,8 procent). Lichtpunt zijn de mobiele data, die 11% stegen tot 53 miljoen euro.

Gisteren maakte Telenet in het bedrijvensegment een groei van 13 procent bekend.

De vergelijkbare winst vóór financiële kosten en afschrijvingen (Ebitda) daalde 2,5 procent.

Omdat Belgacom 20 miljoen aan provisies kon terugnemen door schikking van geschillen, oogt het uiteindelijke plaatje beter: een groei van 1,9 procent tot 512 miljoen euro. Dat is een marge van 31,8 procent. Flink beter dan de 475 miljoen die Belgacom-watchers gemiddeld hadden vooropgezet.

De kasstroom uit operationele activiteiten daalde echter 34 procent tot 309 miljoen. (De daling loopt over het hele halfjaar, Belgacom wijt ze aan hogere belastingen en uitgaven aan mobiele licenties). Belgacom investeerde ook 27 procent minder tot 161 miljoen, hoewel het bereik van HD-televisie via VDSL2 groeide tot 78,9 procent.

Netto daalde de winst (deel van de groep) een kleine 2 procent, van 203 naar 199 miljoen euro in het tweede kwartaal.

Belgacom blijft bij zijn eerder herziene vooruitzichten: een daling van de groepsopbrengst met 1 tot 2 procent en een ebitda-achteruitgang tussen 4 en 5 procent. De precisering is dat die dichter bij de -4 procent dan bij de -5 procent zal luitkomen. De investeringen blijven tussen 10 en 12 procent van de omzet.

De zaak Base/Mobistar

Op het geschillenfront heeft Belgacom op 1 juni een belangrijk punt gescoord in de zaak van misbruik van machtspositie die Base en Mobistar hebben aangespannen.

De rechtbank heeft de experten geschorst die de (potentiële) schadevergoeding aan de concurrenten van Belgacom in de orde van 1,8 miljard hadden begroot. De schorsing loopt tot een uitspraak over het verzoek van Belgacom om de experten te wraken.

Loonkosten stijgen De indexering van de lonen leidde tot een stijging van 2,5 procent aan human resources-kosten in het tweede kwartaal, in vergelijking met een jaar geleden. Het personeelsbestand bleef relatief stabiel op 15.765 voltijdsequivalenten. (BL)

Lees meer over:

Onze partners