Concurrentie daagt hoestsiroop van Marc Coucke voor Nederlandse rechter

13/01/16 om 12:00 - Bijgewerkt om 12:00

Omega Pharma, het bedrijf van Marc Coucke, staat in Nederland voor de rechter omdat het de klanten bewust zou misleiden met zijn hoestdrank Bronchostop.

Concurrentie daagt hoestsiroop van Marc Coucke voor Nederlandse rechter

Marc Coucke: 'Je kunt slechts van één club voorzitter zijn'. © BELGAIMAGE

Ook in Engeland was er al een klacht om dezelfde reden, meldt Het Laatste Nieuws woensdag.

In september vorig jaar bracht Omega Pharma de nieuwe hoestsiroop op de markt in Nederland. Bronchostop 'verlicht elke hoest', zo wordt het product aangeprezen. Het drankje bevat de 'bewezen effectieve natuurlijke ingrediënten' tijm- en heemstwortelextract.

'Consumenten worden misleid'

Maar concurrent Boehringer, de Duitse fabrikant van Bisolvon, is het niet eens met wat de publiciteit voor de hoestsiroop van Coucke meldt.

"Omega Pharma beweert dat Bronchostop helpt tegen álle soorten hoest, maar tot nu toe is er geen enkele geneesmiddelenproducent geweest die zo onvoorwaardelijk heeft geclaimd verlichting te kunnen bieden voor 'elke hoest'. En terecht, dergelijke middelen bestaan ook niet", zegt Boehringer aan Het Laatste Nieuws. Volgens de concurrent worden de consumenten dus misleid.

Verkoop keldert

De verontwaardiging van de concurrent blijkt evenwel niet de enige reden waarom Boehringer naar de rechter stapt. Het Duitse farmabedrijf geeft namelijk toe dat de introductie van het concurrerende drankje vernietigend was voor de verkoop van de eigen Bisolvon. "De omzet van Bronchostop schiet omhoog, terwijl die van Bisolvon met dezelfde vaart keldert", aldus de advocaat voor de rechtbank in Amsterdam.

Boehringer eist dat Omega Pharma zijn campagne aanpast en vraagt een dwangsom van anderhalf miljoen euro als het bedrijf dat weigert.

In Engeland diende concurrent Johnson & Johnson vorig jaar al een klacht in bij de medicijnwaakhond MHRA tegen een reclamespot op televisie.

'Niets mis met de reclame'

Omega Pharma weerlegt de kritiek als volgt: "Al onze campagnes zijn vooraf voorgelegd aan de bevoegde autoriteiten, die ze inhoudelijk hebben goedgekeurd. Dit is niet alleen zo in Nederland, maar ook in talloze andere landen", aldus general manager Joost Hunfeld.

De uitspraak van de kortgedingrechter in Amsterdam volgt over twee weken.

(BO)

Onze partners