Colruyt heeft de beste reputatie

27/04/11 om 17:26 - Bijgewerkt om 17:26

Bron: Trends

Colruyt heeft bij de Belgen de beste reputatie. Dat blijkt uit een onderzoek van het Reputation Insitute bij dertig toonaangevende Belgische bedrijven. De NMBS is het kneusje van de klas.

Colruyt heeft de beste reputatie

© belga

Bedrijven vinden het steeds belangrijker om te weten wat hun imago is bij het grote publiek. Zeker in periodes van toenemende krapte op de arbeidsmarkt is een slechte reputatie een serieus nadeel. Kandidaat-werknemers zijn minder enthousiast om in zo'n bedrijf aan de slag te gaan. "

Met de RepTrak™-methode van het Reputation Institute kunnen bedrijven factoren identificeren en beheren die invloed hebben op hun reputatie, aan de hand van een kwantitatieve en gestandaardiseerde meting. Het model stelt hen eveneens in staat om hun bedrijfsreputatie wereldwijd te vergelijken met andere bedrijven, ook in dezelfde sector. Concreet wordt bij consumenten nagegaan wat het imago is van een onderneming. Zo krijgen ze bijvoorbeeld de vraag voorgelegd of een bedrijf respect of bewondering afdwingt. Of ze vertrouwen hebben in de producten van dat bedrijf. Of ze het iemand zouden aanraden voor dat bedrijf te werken. De respondenten moeten op al deze vragen een score (van 1 tot 7) geven, de som is de reputatiescore. De respondenten kregen voor het Belgisch onderzoek vragen voorgelegd over dertig Belgische bedrijven, beursgenoteerde en niet-beursgenoteerde met een relatief hoge omzet

Colruyt, Neuhaus, Delhaize Colruyt heeft in 2011 de beste reputatie in België: het heeft een RepTrak Pulse-score van 84,6. Luc Rogge, directeur-generaal van Colruyt: "Wij werken daar niet expliciet aan. Een goede reputatie is gewoon het gevolg van het feit dat we voor duurzaam ondernemen kiezen. We oogsten vooral de resultaten van de inspanningen die we leveren om ons personeel te vormen. In onderzoek bij onze klanten blijkt duidelijk dat die zeer tevreden zijn over ons personeel." Voorts doet Colruyt wat het moet doen, zegt Rogge: "Producten verkopen tegen de scherpste prijs door op de kosten te letten. Nu komt het erop aan die sterke reputatie te behouden."
Colruyt zit met zijn hoge score internationaal in goed gezelschap. Bedrijven als Volkswagen, Johnson&Johnson of BMW bevinden zich in dezelfde categorie. In de tien jaar dat de RepTrak-studie uitgevoerd wordt, behaalden slechts weinig bedrijven een score hoger dan 80.

De tweede plaats is voor Neuhaus met een score van 78,7, gevolgd door Delhaize met 76,3. Dat zijn hoge scores in vergelijking met de andere bedrijven, want slechts 24 procent van de bedrijven wier reputatie onderzocht werd, scoort meer dan 70. In Nederland haalde 30 procent van de onderzochte bedrijven een score boven 70.

Colruyt staat niet alleen bovenaan in de algemene ranking, het scoort ook het sterkst in alle deelsegmenten van het onderzoek. Het gaat dan bijvoorbeeld over de reputatie van producten en diensten (zou u een product van het bedrijf kopen?), innovatie of leiderschap (heeft het bedrijf een goed management en een duidelijke toekomstvisie?).

De NMBS bengelt helemaal onderaan met een score van 43,8, voorgegaan door Electrabel met 53,0 en Belgacom met 54,5.

Alain Mouton

Het volledige dossier leest u in Trends van donderdag 28 april

De scores

Colruyt 84,6
Neuhaus 78,7
Delhaize 76,3
Bekaert 73,4
Spadel 72,6
Janssen Pharmaceutica 71,0
D'ieteren 70,6
Mestdagh 69,1
Solvay 68,6
Omega Pharma 68,5
Brussels Airlines 68,1
UCB 67,1
Alken Maes 64,9
Nationale Loterij 64,8
Umicore 63,5
KBC 62,6
ING 62,6
AB InBev 62,4
Dexia 62,4
Telenet 61,7
Carrefour 61,6
BNP Paribas Fortis 60,7
Tessenderlo Group 59,3
VOO 57,2
Mobistar 56,9
Bpost 55,9
SPE Luminus 54,7
Belgacom 54,5
Electrabel 53
NMBS 43,8

Bron: Reputation Institute

Onze partners