Colruyt blijft goedkoopste, maar concurrentie nadert

© belga

Colruyt blijkt als absolute prijsbreker onder de retailers niet te kloppen, hoewel de prijzen van concurrerende supermarkten steeds scherper worden. Dat valt af te leiden uit de de jaarlijkse prijsvergelijkende studie van de consumentenorganisatie Test-Aankoop.

Volgens de studie van Test-Aankoop lijkt de onderlinge strijd tussen de supermarkten zich dit jaar vooral toe te spitsen op de eersteprijsproducten en de huismerken.

“Makro blijft erg voordelig voor wie zweert bij merkproducten, maar gaat er flink op vooruit wat de eersteprijsproducten betreft. Supermarkt Okay komt sterk binnen in het klassement, op gelijke hoogte met Makro, maar is duurder dan het moederbedrijf Colruyt. Delhaize, vorig jaar de grootste verrassing dankzij zijn opeenvolgende prijsverlagingen, houdt stand op de derde plaats en is globaal gezien 9 procent duurder dan Colruyt. Net voor Carrefour, City Delhaize en Eurospar die allemaal globaal 10 procent duurder zijn dan Colruyt”, stelt Test-aankoop vast.

Match en Smatch blijven net als vorig jaar beduidend duurder dan het gemiddelde: over het algemeen betaalt de klant er 25 en 28 procent meer dan in de goedkoopste supermarkt, aldus de consumentenorganisatie.

Van eind maart tot begin april 2010 noteerde Test-Aankoop in meer dan 500 supermarkten zowat 90.000 prijzen in de voornaamste productcategorieën. Gemiddeld geeft een gezin 5.000 euro per jaar uit aan levensmiddelen.

Meer info op www.test-aankoop.be/supermarkt

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content