Christie Hefner (ex-Playboy) bekijkt toekomst van de media rooskleurig

© belga

Christie Hefner, tot anderhalf jaar geleden de CEO van Playboy Enterprises, ziet de toekomst van mediabedrijven positief in. Ondanks de toenemende concurrentie van het internet en dalende advertentie-inkomsten.

Mediabedrijven moeten zich volgens haar net als Playboy herdenken tot een merkgedreven firma die actief is op meerdere platformen. Een beetje zoals een wegvervoerder die niet langer zegt dat hij actief is in wegvervoer, maar er prat op gaat in de transportbusiness te zitten.

“Een muziekblad als Rolling Stone heeft bijvoorbeeld enorme mogelijkheden laten liggen door het opstarten van een succesvolle muziekzender aan MTV over te laten. En ESPN was het magazine Sports Illustrated voor om een sportzender te creëren, om een ander voorbeeld te geven. Wat Playboy deed, hadden andere uitgevers ook gekund”, zegt Hefner in het weekblad Trends.

De vraag is maar of zij de juiste bron is om hierover uit te wijden. Hoewel Hefner Playboy Enterprises in haar 22-jarige carrière daar al door meerdere crisissen loodste, vertrok ze anderhalf jaar geleden als CEO op een nieuw dieptepunt. “Bij mijn vertrek waren de beurs, de advertentie- en de retailmarkt inderdaad depressief, maar de fundamenten van Playboy Enterprises waren sterk”, vertelt ze nu. “Mijn gevoel is dat Playboy Enterprises erbovenop komt zodra de recessie eindigt. Of dat nu binnen 12, 18 of 36 maanden is.”

Omdat ze aan het hoofd van een blootbladimperium stond, zou je haast vergeten dat Hefner als manager van de tweede generatie meedraaide in een familiebedrijf. Het geduld waarmee ze gelooft in een langetermijnstrategie, komt allicht daar vandaan. Hefner vindt de poging van haar vader om Playboy Enterprises opnieuw volledig in handen te krijgen dan ook de juiste keuze. “De voordelen van een beursnotering zijn de kosten voor small caps niet altijd waard”, vindt ze.

Sj.S

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content