‘China is geen bedreiging voor Volvo’

© Image Globe

Volvo Cars in Gent beleeft historische toptijden. Trends had een exclusief gesprek met de gedelegeerde bestuurder, Geert Bruyneel.

Volvo Cars in Gent beleeft historische toptijden. Vanaf mei bouwt de fabriek het nieuwe model, V40. Maar vooral: sinds de start in 1965 werd nog nooit zoveel geproduceerd als vandaag. Trends had een exclusief gesprek met de gedelegeerde bestuurder, Geert Bruyneel.

Trends: Volvo Cars Gent piekte in het recordjaar 2011 met een productie van 266.529 wagens. De onderneming maakt ook weer winst. Hoe kan dat, want onder Ford, de vorige eigenaar, was er van 2006 tot 2009 verlies?

Geert Bruyneel: “De grootste bijdrage tot dat succes leveren zeker de modellen. Ons paradepaardje is de terreinwagen XC60. De verkoop steeg met 100.705 auto’s sterk boven de verwachtingen van 90.000 en dat succes bestendigt zich. Elke wagen heeft een levenscyclus, met normaal een piek na twee, drie jaar. Maar de XC60 volgt niet het normale patroon. Hij werd gelanceerd in 2008, maar blijft op het heel hoge verkooppeil, we drijven het volume nog altijd op. De wagen heeft niet alleen succes in de groeilanden zoals China en Brazilië, ook in West-Europa blijven we marktaandeel winnen met het model.”

Misschien hangt het succes ook samen met de nieuwe eigenaar?

“Absoluut. Bij Ford Motor Company, de eigenaar tussen 1999 en 2010, waren we een klein radertje in een grote onderneming. De nieuwe eigenaar, het Chinese Geely, is een relatief kleine speler. We staan veel meer op onze eigen benen, we voelen hoe we weer aan het stuur zitten. We hebben onze toekomst weer in eigen handen. Dat is een groot verschil dan als je een onderdeeltje bent van een organisatie zoals Ford.”

Er is vandaag meer ondernemerschap? “Inderdaad, we hebben een Chinese eigenaar en de groei in China ligt veel hoger dan elders in de wereld, ook vergeleken met Amerika. Chinezen zijn ondernemers. Ze willen zeer snel vooruitgaan, ze willen leren. Die drive spiegelt zich af op Volvo. In Gent herkennen we ons in die Chinese dynamiek, die ligt goed bij onze Vlaamse cultuur en drijfkracht.”

Is dat niet een wat manke vergelijking? 6 miljoen Vlamingen versus 1,3 miljard Chinezen?

“Oké, China is veel groter, maar het heeft te maken met cultuur. De Amerikaanse bedrijfscultuur in grote ondernemingen is meer op controle gericht, een top down-benadering. China is meer gericht op ondernemerschap, initiatief nemen.”

Dat is verrassend, want in de media wordt Geely vaak voorgesteld als een vazal die door de Chinese overheid wordt gecontroleerd.

“Nee, nee, absoluut niet. Wij staan op eigen benen. Volvo kan en zal ook voort zijn eigen toekomst bepalen. Dat was anders tijdens de Ford-periode.”

Lopen er in Gent veel Chinezen op de werkvloer?

“Nee, het is veeleer andersom. Volvo bouwt een nieuwe fabriek in de Chinese stad Chengdu. Zeven van onze mensen zitten ginds voor de opstart van die fabriek. En voor alle duidelijkheid: het is Volvo dat Volvo’s gaat maken in China, niet Geely. Alles gebeurt volgens de Volvo-normen: de productkwaliteit, de standaarden, de arbeidsorganisatie. Het management staat onder de verantwoordelijkheid van het Zweedse Volvo-management. Op termijn komen er wel meer Chinese managers.” (WR)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content