CEO van Telenet, John Porter: 'Als we onze prijzen kunnen verbeteren, doen we dat'

28/01/15 om 09:06 - Bijgewerkt om 09:59

Bron: Trends

De prijsverhogingen van Telenet veroorzaken heisa. "Niemand heeft meer gedaan voor het neerhalen van de prijzen in België dan Telenet, met de lancering van King & Kong," repliceert CEO John Porter van Telenet.

CEO van Telenet, John Porter: 'Als we onze prijzen kunnen verbeteren, doen we dat'

© Belga

De baas van Telenet leert tegenwoordig Nederlands, vier uur per week. "Niet gemakkelijk, want we spreken allemaal Engels", lacht hij. Dat hij 58 miljoen euro investeerde in de zenders Vier en Vijf en in het productiehuis Woestijnvis, sloeg in als een bom. Tegelijk schreef hij geschiedenis door met Medialaan een akkoord te sluiten over het uitgesteld kijken. Zijn abonnees confronteerde hij met een prijsverhoging van 4 procent.

Uw akkoord met Medialaan is tien maanden oud. Wat levert het op?

JOHN PORTER. "Het belangrijkste is dat we onze klanten kunnen geven wat ze vragen: een nieuwe manier van tv kijken. Ze willen kijken naar wat ze willen en wanneer ze het willen. Je kunt zoveel dagen teruggaan in je programmagids, je hebt een filmbibliotheek en je kunt hele series na elkaar bekijken. Zelfs als je alleen naar de VRT kijkt, heb je met onze nieuwe functies zeven keer meer VRT dan je vroeger had."

Heeft u al cijfers over Play en Play More?

PORTER. "Play en Play More hebben het volume van het vroegere Rex en Rio verdubbeld en verdrievoudigd. Tot dusver verkopen we die alleen via TV-theek. De retailstrategie is nog niet eens gelanceerd."

Wat vindt u ervan dat Mobistar nu uw netwerk kan gebruiken?

PORTER. "Mijn ervaring van dertig jaar is dat telefoonmaatschappijen altijd onderschatten wat er nodig is om succesvol te zijn in de kabelbusiness. Snow (van Base, nvdr) ging niet plat omdat het geen spraak, video en data kon bieden. Snow is een voorbeeld van wat er gebeurt als je onderinvesteert. We zullen al het mogelijke doen om onze klanten te houden en te winnen."

Precies. Ooit zei u dat je niets mag doen wat de relatie met de klant verstoort. De prijsverhoging zorgt wel voor herrie.

PORTER. "Er zijn weinig bedrijven waarmee mensen zo veel bezig zijn als met ons. Klanten gebruiken onze diensten 6, 8, 10 tot 24 uur per dag. We proberen die diensten tegen een faire prijs te leveren. We zijn minder duur dan Groot-Brittannië en Nederland, en ongeveer even duur als Duitsland. We zijn duurder dan Frankrijk, maar daar heeft slechts een tiende van de markt 30 mbps of meer. We investeren."

"Waar we onze prijzen kunnen verbeteren, doen we dat. Niemand heeft meer gedaan voor het neerhalen van de prijzen in België dan Telenet, met de lancering van King & Kong."

Maar u gaat niet aanbieden bij groepsofferte.be, de ontevreden gebruikers rond Kurt Buysse?

PORTER. "Ik geloof niet in het scheppen van een afzonderlijke klasse van klanten. Dat je een knop kunt indrukken op je computer, betekent nog niet dat je een betere prijs verdient dan iemand die al jaren een trouwe Telenet-klant is. Ik geloof ook niet dat mensen van een zekere leeftijd een betere deal verdienen dan iemand van 23. Wij willen onze prijs-waardeverhouding optimaliseren. Voor al onze klanten. (In het Nederlands) Allemaal."

Het volledige interview met John Porter, over Netflix, De Vijver Media, Libelle TV, de CIM en het herbekijken van de prijzen voor sport, deze week in Trends.

Lees meer over:

Onze partners