CEO’s roepen op om kerstcadeaus op Belgische websites te kopen

. © BogdanVj (iStock)

De CEO’s van vijf grote Belgische bedrijven roepen in een open brief op om kerstcadeaus te kopen op Belgische websites.

Dat schrijven Het Nieuwsblad, Gazet van Antwerpen en Het Belang van Limburg.

Het gaat om Wouter Torfs (schoenen Torfs), Bart Claes (JBC), Grete Remen (Damhert), Luc Van Mol (ZEB) en Frans Colruyt (Colruyt).

Het leeuwendeel van onze aankopen online doen we nu bij buitenlandse giganten als Amazon, Coolblue of Bol.com. Van al die bestellingen blijft nauwelijks toegevoegde waarde in ons land, schrijven ze. ‘Wie Belgisch koopt, steunt de lokale economie en draagt bij tot de welvaart in ­België’.

Retailexpert Gino Van Ossel van de Vlerick Business School noemt de oproep lovenswaardig, maar hij houdt de schrijvers van de brief in De Standaard ook een spiegel voor. ‘Een Belgische Bol.com of Zalando bestaat niet. Ze hebben zich voor een stuk de kaas van het brood laten eten.’

Volgens Grete Remen bestaan er ook waardige Belgische alternatieven, die niet per definitie duurder zijn. ‘Storesquare bijvoorbeeld, waar je online kan kopen bij duizend lokale handelaars’, zegt ze.

De oproep krijgt begrip van sectorfederatie Comeos. Die laatste berekende dat 53,7 procent van de omzet in de online handel in België – of 4 miljard euro – naar het buitenland vloeit.

In november schreef Remen, die ook voor N-VA in het Vlaams parlement zetelt, al een opiniestuk waarin ze waarschuwde voor de grootschalige e-commerce, waarin ze haar collega-politici opriep om actie te ondernemen. ‘Er is politieke moed nodig om de wurggreep van virtuele grootmachten op onze samenleving en economie te verlichten.’

Reactie Storesquare: ‘Vermijden dat Vlamingen op automatische piloot naar de supermarkt rijden’

Bij Storesquare, het grootste Vlaamse platform voor e-commerce, deelt men de mening van de vijf ceo’s. ‘Wij geloven we in de kracht van de lokale handelaar en de verankering met de lokale economie. We willen absoluut vermijden dat alle Vlamingen straks op automatische piloot naar de supermarkt rijden of online kopen bij “de supermarkt van ons allemaal”‘, reageert Stefan Seghers van Storesquare.

Het platform bundelt de diensten van 1.000 handelaars en kmo’s. ‘Zijn het geen Belgische producten, dan worden ze in ieder geval aangeboden door een echte Belgische handelaar.’

Partner Content