CEO Müller: 'Delhaize heeft te weinig geïnvesteerd in België'

05/03/15 om 14:00 - Bijgewerkt om 14:47

"We realiseren ons dat we in België jaren te weinig hebben geïnvesteerd in ons winkelnetwerk". Dat zei de CEO van Delhaize, Frans Müller, in een toelichting bij de jaarresultaten.

CEO Müller: 'Delhaize heeft te weinig geïnvesteerd in België'

© belga

De aankondiging van de herstructurering en de daaropvolgende sociale onrust hebben een aanzienlijke impact gehad op de resultaten van Delhaize in België. "We hebben klanten verloren", zei Muller, er meteen aan toevoegend dat hij er alle vertrouwen in heeft dat Delhaize die klanten nog kan terugwinnen.

Nieuw concept

Het nieuwe concept dat in vier testwinkels (Wezembeek, Eigenbrakel, Marcinelle en Eeklo) uitgeprobeerd werd, zal versneld uitgerold worden. Met de vernieuwing wil Delhaize 'een aangename winkelervaring creëren die je elders niet vindt'. Dat kan dan gaan over gratis wifi, meer licht en ruimte, een netjes uitgestalde groentemarkt of een open beenhouwerij.

Ook met het assortiment wil Delhaize het verschil maken, bijvoorbeeld door glutenvrije producten of eigen fairtrade koffiecapsules te verkopen.

Dit jaar zullen al 16 winkels gemoderniseerd worden en in de komende twee jaar wordt het vernieuwingstempo nog opgedreven.

Prijsconcurrentie

Delhaize lijkt niet van plan een harde prijsconcurrentie te voeren. Er werd volgens Muller al geïnvesteerd in prijsverlagingen, maar de klanten zijn zich daar nog niet ten volle van bewust. "We voelen dat onze prijszetting beter is dan sommigen denken", aldus de Nederlander. De verhoogde marketinginspanningen zullen er onder meer op gericht zijn de prijsperceptie bij te sturen. "Na de aankondiging van de herstructurering zijn we terughoudend geweest in onze communicatie", luidt het. "Maar nu gaan we ons marketingbudget optrekken." Tot tevredenheid van Muller hebben directie en bonden in februari een akkoord bereikt over het 'transformatieplan'.

Besparen

CFO Pierre Bouchut zei dat de besparingen geleidelijk aan groter zullen worden, omdat nieuwe personeelsleden andere arbeidsvoorwaarden krijgen. In 2018 zou al een jaarlijkse besparing van ongeveer 80 miljoen euro te zien moeten zijn. "Dat maakt het mogelijk in onze commerciële strategie te investeren", klinkt het. Negen winkels worden verzelfstandigd, terwijl één vestiging dicht gaat. Het personeelsbestand zal krimpen met 1.800 mensen, die allemaal vrijwillig of via natuurlijk verloop zullen vertrekken. (Belga/BO)

Lees meer over:

Onze partners