CEO Ford wil Europese productiecapaciteit aanpassen aan vraag

© Reuters

Volgens Alan Mulally, de CEO van Ford, moeten de Europese autoproducenten hun overcapaciteit verminderen. Maar Ford meldt nog niet hoe het dat wil doen.

Alan Mulally stelde in Amsterdam vijftien nieuwe Ford-modellen voor, onder meer de vernieuwde Ford Mondeo, die in Genk zou worden gemaakt.

Tijdens de presentatie toonde de CEO zijn bezorgdheid over de autoverkoop in Europa. Er is een productiecapaciteit van achttien miljoen wagens bij alle Europese producenten, maar de verkoop zakte tot veertien miljoen wagens tot het laagste peil in zeventien jaar. “Dit is structureel”, meldde Mulally aan het persagentschap Bloomberg. “We moeten ons aanpassen aan de reële vraag, zodat we winstgevend kunnen groeien.” Maar Ford meldt nog niet hoe het die situatie te lijf wil gaan.

Volgens berekeningen van Morgan Stanley wordt de productiecapaciteit bij Ford voor 63 procent benut. Volgens analisten moet een autofabriek, wil ze winstgevend zijn, minstens 80 procent van haar capaciteit gebruiken. Bloomberg citeert Adam Jonas, een analist van Morgan Stanley: “De productiecapaciteit moet met minstens 20 procent omlaag”.

Ford Genk wil duidelijkheid Bij Ford Genk staan de zenuwen gespannen. Op donderdag 13 september is er een belangrijke ontmoeting met het Europese hoofdkantoor in Keulen. De vakbonden van Genk willen dan duidelijkheid over de start van de productie van de nieuwe Mondeo. Die was aanvankelijk gepland voor april volgend jaar, maar werd inmiddels met enkele maanden opgeschoven.

In Genk zijn er in september vijf dagen tijdelijke werkloosheid. Volgens de huidige planning loopt dit op tot elf in oktober en november. In december zou de fabriek de hele maand sluiten.

Zestig procent van de productie is voor het uitlopende model van Mondeo. De Galaxy en S-Max verkopen nog altijd vrij behoorlijk en betekenen 40 procent van de productie. (WR)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content