Catherine Pycke (CEO Inex Group): ‘Niet alles draait rond mij’

© KAREL DUERINCKX
Wolfgang Riepl
Wolfgang Riepl redacteur bij Trends

Catherine Pycke, CEO van Inex Group, is de eerste genomineerde voor de Manager van het Jaar.

Catherine Pycke

1988-1990: juridische dienst

1990-2000: marketing en verkoop

Sinds 2000: CEO

1 juli 2009: algemeen directeur en CEO

Omzet 2016: 130 miljoen euro

Nettowinst 2016: 4 miljoen euro

Personeel: 345

Wat is een goede manager?

CATHERINE PYCKE: “Ik geef graag het goede voorbeeld. Anderen zeggen dat ik gedreven ben. Als het over Inex gaat, moet veel wijken. Ook privé. Ik ben veel aanwezig, dicht bij de mensen. We hebben weinig hiërarchie, mijn deur staat altijd open. Maar het management van Inex bestaat uit een team van twaalf bekwame mensen. Alles draait zeker niet rond mij. Ook positief is dat ik heel goed overeenkom met mijn zus Daisy, de verantwoordelijke voor de marketing.”

Inex is een familiebedrijf van de vierde generatie. Is dat belangrijk?

PYCKE: “Zonder mijn zus Daisy zou ik nooit gestaan hebben waar ik nu sta. We hebben steun aan elkaar. Maar de familiale opvolging is nog niet aan de orde. We wilden en hebben een team dat alleen verder kan als ik of mijn zus er morgen niet langer zou zijn. Ik heb twee kinderen, mijn zus drie. We hebben een familiecharter. Daarin staat alles duidelijk beschreven hoe een kind in het bedrijf kan komen. Er wordt geen enkele druk op geen enkel kind uitgeoefend. Iedereen moet zijn eigen weg gaan. De kinderen moeten ook minimaal vijf jaar elders ervaring opdoen.”

Waarin verschilt Inex van de Belgische marktleider in zuivel, Milcobel?

PYCKE: “Het zijn totaal verschillende bedrijven. Wij zijn een familiaal privébedrijf, Milcobel is een coöperatie. Bij Milcobel investeren de melkboeren in het productieapparaat. Milcobel moet alle melk verwerken, hoeveel er ook is. Een groot deel is dus melkpoeder, en dat is niet zo winstgevend. Wij willen zo veel mogelijk melk met toegevoegde waarde in de markt zetten. We moeten echt creatief zijn als we meer uit een zuivelbedrijf willen halen. Al is ook ons doel dat wij minstens evenveel uitbetalen als wat de melkveehouders bij de coöperatie krijgen.”

Wat doet het bedrijf?

Het zuivelbedrijf Inex uit het Oost-Vlaamse Sint-Lievens-Houtem verwerkt jaarlijks circa 220 miljoen liter melk tot drinkmelk, yoghurt, platte kaas, room, boter, karnemelk en gearomatiseerde dranken. De melk komt van 450 tot 500 melkveehouders, in een straal van maximaal 120 kilometer rond de onderneming. Drie kwart van de omzet bestaat uit huismerken van de grote winkelketens, vooral in België en Nederland. Daarnaast zijn er de eigen merken Inex, Olvarit/Bambix en Taboe. De helft van de omzet wordt geëxporteerd. Nederland staat voor een derde van de geconsolideerde omzet.

Vandaar de keuze

Catherine Pycke staat bijna twee decennia aan het roer van een familiale zuivelonderneming. Onder haar leiding kon Inex zijn unieke positionering als wendbare en flexibele nichespeler bestendigen en uitbouwen, tegenover de grote mastodonten als Milcobel (goed voor 1,5 miljard liter melkverwerking).

Het markantste feit

“De overname in september van de groeimelk voor babyvoeding Olvarit/Bambix. We hebben acht maanden heel hard gewerkt aan die overname. De vorige eigenaar, Danone, moest het filiaal Olvarit groeimelk in België afstoten van de Europese Commissie, na de overname van Alpro. We moesten niet enkel Danone overtuigen dat we de beste waren, maar ook de Europese Commissie dat we opnieuw concurrentie in die markt zouden kunnen brengen. De groeimelkmarkt wordt gedomineerd door twee multinationals: Danone en Nestlé. We kozen voor een no-nonsenseaanpak, zonder veel gezeur over lettertjes en komma’s. Het bracht een heel goede sfeer in het bedrijf. We hebben getoond dat we ambitie hebben, dat we vooruit willen.”

De belangrijkste uitdaging

“Bambix is een iconisch merk. Iedereen kent het van uit zijn kindertijd. Ik wil er verder mee groeien. De verkoop bedraagt 5 miljoen liter per jaar in België. Bij de bekendmaking kregen we via de sociale media duizenden berichtjes of we absoluut opnieuw de Bambix-berenkoekjes wilden verkopen. Die gaan we dus ook zo snel mogelijk weer in de markt brengen. We willen echt iets doen met Bambix.”

Partner Content