Carrièretip voor beginners: 8 lessen die je moet leren uit je eerste job

© istock

Hoe je een succesvolle loopbaan opstart, is een open vraag voor iedereen die op de arbeidsmarkt terechtkomt. Toch zijn er 8 lessen die je beter niet vergeet na je carrièrestart.

Een groep ‘users’ van de vraag-en-antwoordsite Quora heeft een aantal ervaringen gebundeld dat het antwoord moet bieden op vragen, zoals ‘Wat zijn de voornaamste zaken die je geleerd hebt uit je eerste baan?” Het doel van de korf aan ervaringen delen, is vrij ambitieus: jezelf van onschatbare waarde maken voor je chef en te allen tijde slagen op de werkplek.

Hieronder vind je de 8 lessen die je niet mag vergeten (met toelichting van Quora-users):

1. Attitude is belangrijker dan productiviteit

“Vooral in het begin moet blijken dat je een positieve, oplossingsgerichte werknemer bent. Dat is voor je werkgever belangrijker dan te meten hoe productief je bent,” herinnert Michael Chen zich uit de ervaringen die hij opdeed tijdens zijn eerste baan bij een managementadviesbureau.

2. Let op de kleine dingen

Als het oog voor detail niet bij je aangeboren is, werk er dan aan. “Door alles twee keer te checken en op de toppen van je kunnen te presteren, win je het snelst het vertrouwen van mensen die je niet zo goed kent,” aldus Chen. Een andere Quora-user, Chaitra Murlidhar, beveelt het driemaal herlezen van elke e-mail die je verstuurt aan. “Wat je zegt is belangrijk, maar hoe je het zegt maakt het verschil in de wereld,” luidt het.

3. Leer je chef ‘te managen’

“Tot je CEO bent, ongeacht je functie of functieomschrijving, bestaat je werkelijke taak erin om het leven van je chef gemakkelijker te maken,” zegt Chen. “Ga niet naar je baas met problemen”, vult Pat Powell aan. “Ga naar je baas met oplossingen.”

4. Ga steeds op zoek naar nieuwe mogelijkheden om te leren

“Zolang je iets nieuws blijft leren, win je,” aldus Powell. Businesscoach Tanya Monsef Bunger vult aan: “Wees een spons en blijf hongerig naar kennis,” adviseert ze. Lever een inspanning om ook buiten het werk te leren. Dat kan onder meer door een niet-werk-gerelateerde hobby.

5. Wees hoffelijk

Een ‘alstublieft’ en een ‘dank u wel’ kunnen ver reiken. Bovendien is het creëren van sterke relaties met mensen om je heen cruciaal. “Niemand houdt van een grofgebekte of lompe collega,” zegt Quora-user Jon Mixon.

6. Het zal niet altijd makkelijk zijn, maar niets is onmogelijk

“De dingen die vroeg in de morgen onmogelijk lijken, kunnen ‘s avonds triviaal ogen,” zegt Gaurav Saxena. Wanneer je ‘s morgens geconfronteerd wordt met een overweldigende taak, moet je erachter zien te komen hoe je die taak in kleinere delen kunt opsplitsen. Door de hele dag door een beetje te malen, heb je op het eind van de dag een lange weg afgelegd.

7. Ken en vervul de rol die je speelt

Zoek en vind je niche binnen het bedrijf, en wordt het aanspreekpunt en expert voor dat specifieke gebied. Dorian Dargan omschrijft die vorm van ‘onmisbaarheid’ als het ‘bezitten van je domein’.

8. Laat je niet ontmoedigen wanneer problemen zich voordoen

Het is oké om te voelen dat zaken niet lopen zoals ze zouden moeten lopen. Je werd namelijk niet zonder reden in dienst genomen, en ” mochten er geen problemen zijn die moeten worden opgelost, dan had je geen job,” verduidelijkt Kris Lim. In plaats van stil te staan bij de uitdagingen, moet je gefocust en positief blijven, én op zoek gaan naar waardevolle oplossingen. (Business Insider/BO)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content