Carlos Brito (CEO AB InBev): 'Onze focus ligt op drie prioritaire wereldmerken'

29/06/12 om 19:00 - Bijgewerkt om 19:00

Bron: Trends

In een gesprek met Trends meldt Carlos Brito, CEO van AB InBev, dat de focus bij de onderneming voor internationale merken voortaan op drie merken ligt: Corona, Budweiser, en Stella Artois. De internationale groei van het Duitse Beck's wordt minder prioritair.

Carlos Brito (CEO AB InBev): 'Onze focus ligt op drie prioritaire wereldmerken'

© reuters

AB InBev heeft nu vier internationale merken. Budweiser, Beck's, Stella Artois, en nu Corona. Te veel van het goede?

Carlos Brito: "Met Corona voegen we een nieuw merk toe voor de internationale expansie. Alle vier de merken zijn complementair. Corona staat voor een losse, onbekommerde levensstijl, Budweiser voor Amerikaans optimisme. Stella Artois is gesofistikeerd. De Belgische biertraditie. Nu, het is duidelijk dat we voortaan de prioriteiten leggen bij Budweiser, Corona, en Stella Artois."

Corona is een internationaal succes, maar in veel landen wordt het merk verdeeld door uw concurrenten. In Australië bijvoorbeeld, de tweede belangrijkste exportmarkt, door SABMiller. En in het Verenigde Koninkrijk, markt nummer drie, door MolsonCoors. Waarom zouden uw concurrenten uw merk groot maken?

Carlos Brito: "De focus ligt nu op de fusie en de integratie van de overname. Het is belangrijk dat we de bestaande contracten behouden. Maar vaak gaat het om distributiecontracten voor de korte termijn. Dat is trouwens een courante praktijk in de bierwereld. In Argentinië wordt Budweiser verdeeld door onze concurrent CCU. Corona wordt vandaag al verdeeld in 180 landen. We denken dat we de groei de volgende jaren kunnen versnellen.

In de belangrijkste exportmarkt, de Verenigde Staten, laat u de invoer van Corona verder gebeuren door Crown Imports. U verkoopt uw belang van 50 procent aan de tweede eigenaar, Constellation Brands. Waarom doet u de verkoop van Corona zelf niet, via Anheuser-Busch?

Carlos Brito: "We willen vooral de bestaande situatie behouden. Constellation Brands heeft een enorm inzicht in de markt, de distributie, de prijszetting, de verkoop. We zijn tevreden over die samenwerking."

Met María Asuncíon Aramburuzabala krijgt AB InBev voor het eerst een vrouwelijke bestuurder. Tevreden?

Carlos Brito:" We hebben in de raad van bestuur mensen nodig met diverse vaardigheden. De maatschappelijke zetel van onze onderneming is gevestigd in België, en dus schikken we ons ook naar de Belgische wetgeving (vanaf 2019 zal minstens een derde van de bestuurders vrouw zijn bij AB InBev, nvdr).

De Mexicaanse eigenaars investeren 1,5 miljard dollar uit de verkoop in AB InBev-aandelen?

Carlos Brito: "Het is hun persoonlijke beslissing. Maar het is ook een teken dat ze geloven in onze onderneming en onze groeiperspectieven."

Wolfgang Riepl

Lees meer over:

Onze partners