Carlos Brito (AB InBev): ‘België is heel winstgevend’

© belga
Wolfgang Riepl
Wolfgang Riepl redacteur bij Trends

AB InBev heeft in 2013 weer puike cijfers neergezet. Met minder volume werd meer omzet en winst gehaald. CEO Carlos Brito oogde erg ontspannen en ook veerkrachtig tijdens de persconferentie.

Brito verwacht enorm veel van het WK voetbal, deze zomer in Brazilië. “Het moet voor ons het beste WK ooit worden. De algemene bierconsumptie in Brazilië zou 1 tot 2 procent moeten klimmen.”

Naar aanleiding van het WK voetbal stijgen de verkoop- en marketinguitgaven dit jaar met dubbele procenten?

Brito: “Dat hangt er voor een groot stuk mee samen. De laatste keer dat Brazilië het WK organiseerde was in 1950, het moet nu veel groter en mooier worden. We hebben ook diverse innovaties in de pijplijn.”

Met hoeveel procent groeit het volume wereldwijd door het WK?

Brito: “Daar plakken we geen cijfers op, maar voor Brazilië verwachten we een groei in volume van 1 tot 2 procent. Brazilië was met 134 miljoen hectoliter in 2013 de derde grootste biermarkt van de wereld.”

Niet slecht voor AB InBev, want u zag vorig jaar het volume met 4,3% zakken in Brazilië. Ook het marktaandeel boerde achteruit.

Brito: “Ach ja, we bewegen ons tussen een bandbreedte van 67 en 69 procent marktaandeel en vorig jaar hadden we 67,9 procent marktaandeel. We mikken niet noodzakelijk op meer volume, we zoeken voortdurend het evenwicht tussen een goede prijs en volume. We willen consumenten brengen naar de duurdere merken. Ook in de Verenigde Staten, onze belangrijkste markt, verloren we volume, maar we halen meer winsten door onze strategie rond premiummerken.”

In de Verenigde Staten zijn het vooral de ambachtelijke bieren die groeien.

Brito: “Ja, en dat is heel goed nieuws voor ons. Het betekent dat je nieuwe klanten werft, die meer willen betalen voor een duurdere pint. En het zijn de grote brouwers die voor het leeuwendeel zorgen van de groei in het ambachtelijke segment. De vijf grootste brouwers zorgden vorig jaar voor 70% van de groei in het ambachtelijke segment, in 2012 was het 80%. We zien in dat ambachtelijke segment dezelfde evolutie als bij de importbieren. Je hebt meer dan 5000 importbieren in de Verenigde Staten. Maar de top zeven wordt verdeeld door de grote brouwers en betekent meer dan 70% van het volume van de importbieren.”

Frankrijk verhoogde begin 2014 de accijnzen met 160 procent. Wat was de weerslag voor AB InBev op een algemene biermarkt die met 4 procent daalde?

Brito: “De algemene markt daalde inderdaad, maar ook hier wonnen wij marktaandeel, door onze strategie rond de premiummerken met de Belgische bieren Hoegaarden en Leffe.”

Dat zijn Belgische merken. In België zelf ging u achteruit, met 3 procent in volume?

Brito: “De Belgische markt daalt al jaren. Maar het is vooral de horeca die klappen krijgt. De winkelverkoop blijft relatief stabiel. We wonnen marktaandeel in België. België is heel belangrijk voor ons. Het is onze belangrijkste markt in West-Europa. Het is een bijzonder winstgevende markt. De wortels van onze onderneming liggen hier in Leuven, net als ons hoofdkantoor.”

In Oekraïne zag u het volume vorig jaar met bijna een vijfde krimpen. Vooral het laatste kwartaal was ronduit dramatisch, met een inzakking van 41 procent.

Brito: “Wij zijn in de eerste plaats bekommerd om de veiligheid van onze werknemers. We raden hen aan om thuis te blijven. Er wordt soms zelfs niet gebrouwen. Als we toch nog bier kunnen verkopen, is dat goed zo.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content