Busbouwer Van Hool sluit Limburgse fabriek: 161 banen op de tocht

11/03/16 om 14:11 - Bijgewerkt om 15:06

Busbouwer Van Hool heeft de intentie zijn fabriek in het Limburgse Bree (EOS) te sluiten. Dat meldt de vakbond ACV en wordt bevestigd door het bedrijf. Er staan 161 banen op de helling.

Busbouwer Van Hool sluit Limburgse fabriek: 161 banen op de tocht

© ImageGlobe

Van Hool heeft die intentie tot sluiting vrijdag op een bijzondere ondernemingsraad bekendgemaakt. EOS Coach Manufacturing Company was de voorbije drie jaar verlieslatend, aldus de busmaker. Voor de tweede jaarhelft zijn er geen werkopdrachten meer in het orderboek, luidt het.

"De directie van Van Hool is gedwongen geweest om deze moeilijke beslissing te nemen om de werking en de rendabiliteit van de Van Hool-groep niet in het gedrang te brengen", verduidelijkt de onafhankelijke busmaker.

De belangrijkste vestigingen van Van Hool liggen in Koningshooikt (Lier) en sinds 2014 ook in Macedonië. Die laatste vestiging werd geopend als antwoord op de hoge loonkosten in België.

CEO Filip Van Hool wijst er op dat de marktvooruitzichten niet schitterend zijn, met een wereldmarkt voor bussen en coaches die enorm competitief is, met grote druk op de prijzen als gevolg.

'Van Hool kiest voor buitenland'

De christelijke vakbond ACV reageert teleurgesteld op de intentie tot sluiting van de fabriek in Bree. "Nooit in haar bestaan heeft Van Hool een zware herstructurering doorgevoerd, laat staan een sluiting. Met deze keuze kiest Van Hool meer dan ooit voor het buitenland", aldus het ACV.

De vakbond wijst erop dat sinds de opening van de fabriek in Macedonië steeds meer productie naar daar verhuist. In het verleden was de fabriek in Bree een buffer voor de productie in Lier. "Nog even en België is de buffer voor Macedonië."

Ook de werknemers in Lier mogen zich zorgen beginnen maken, aldus nog ACV. De vakbond vraagt dat de busmaker een signaal geeft om zich blijvend te verankeren in België, door een investering in Lier. De vakbond vraagt dat de overheid meer bestellingen plaatst bij de busmaker, en in het bijzonder met alternatieve aandrijving, zoals die in Lier worden geproduceerd.

Tijdens de Trends Inside Lunch van april vorig jaar liet CEO Filip Van Hool zich bikkelhard uit over de Belgische concurrentiepositie: 'Produceren in België betekent verlies maken'

(Belga/BO)

Onze partners