Bulthaup opent showroom met restaurant

16/05/13 om 11:03 - Bijgewerkt om 11:03

Bron: Trends

Bulthaup opent een nieuwe vestiging in Woluwe. De showroom is 800 vierkante meter met een restaurant erin. Daarmee wil de keukenproducent zijn bekendheid verhogen.

Bulthaup opent showroom met restaurant

© Jelle Vermeersch

Bulthaup opent een nieuwe vestiging in Woluwe. De showroom is 800 vierkante meter met een restaurant erin. Daarmee wil de keukenproducent zijn bekendheid verhogen.

Bart Decru is Europees verkoopdirecteur bij Bulthaup. "Ik ben begonnen in 1989. Bulthaup was toen al aanwezig in België, maar het was slecht gepositioneerd. Het merk zat in het hoogste segment, maar de verdelers pasten niet bij dat profiel. Keukens werden in die tijd nog verkocht bij handelaars die vaak een viertal merken in portefeuille hadden en probeerden om in elke prijsklasse een aanbod te hebben."

"De monobrand-strategie is mijn geluk geweest. België is nu het beste exportland van de groep, met de grootste omzet per partner: gemiddeld 2,5 miljoen euro, terwijl het gemiddelde in Europa 650.000 euro bedraagt."

Decru verklaart het succes vooral door de keuze van de zelfstandige uitbaters. "Ik werk nu met 290 winkels in tien landen en nog altijd staat of valt alles daarmee. Goede locaties vind je altijd, geld ook, maar de juiste mensen, dat is niet evident. Ze moeten ook nogal wat uiteenlopende talenten hebben: ze moeten creatief zijn, maar ook administratief sterk staan, ondernemers en marketeers zijn, en als ze groeien moeten ze ook hun personeel kunnen managen. Liefst ga ik voor koppels waarbij de partners elkaar aanvullen. Uit eigen ervaring weet ik dat dat werkt, mijn vrouw is altijd mijn rechter- en linkerhand geweest."

Ook Decru's locatie-inzichten vinden ingang. "Op het hoofdkantoor beginnen ze nu in te zien dat onze winkels ons eerste marketinginstrument zijn. Als het op locaties aankomt, noem ik mezelf een populist. Bulthaup is daar lang elitistisch in geweest. Het is mij nog overkomen dat ik op een zomerse dag voor de deur van de Parijse Bulthaup-winkel stond, in korte broek en met mijn hond aan de leiband, en geweigerd werd (lacht). Onze winkels moeten open huizen zijn, waar iedereen welkom is en waar de drempel zo laag mogelijk is, ook al hebben we de naam een duur merk te zijn."

In die filosofie past ook de opening van de nieuwe winkel met restaurant in Woluwe. Een concept waarmee Bulthaup eerst in Wallonië uitpakte. "Het eerste voorstel voor Wallonië kwam van een man die een Bulthaup-winkel wilde openen in Gosselies bij Charleroi. In een verloederde stad met 17 procent werklozen, ik dacht dat de man gek was. Omdat hij er zo erg in geloofde, besloten we het er toch op te wagen en een mooie cafetaria te integreren in de showroom. Die is uitgegroeid tot een restaurant dat vanaf dag één vol zat en ondertussen in de Gault Millau staat. Zo raakten we snel bekend in de regio en de winkel haalt een omzet die sommige winkels in Keulen of Frankfurt het nakijken geeft. Ook in Luik hebben we een goeddraaiende showroom met restaurant."

Aan het nieuwe project in Woluwe hangt een prijskaartje van een half miljoen. "Gezien de ligging, met de vele kantoren in de buurt, en de toegankelijke prijzen, kan het restaurant snel winstgevend zijn. Het is een volgende, logische stap in ons distributiemodel, waarmee we een totaalbeleving voor de vijf zintuigen willen aanbieden. Die kan aan de bar zitten, waar hij de kok bezig ziet, en de keuken voelen en ruiken. Een groot contrast met de 'musea' die de meeste keuken- en meubelwinkels zijn: mooie objecten, aantrekkelijk gepresenteerd, maar behalve op zaterdagmiddag zie je er geen kat."

"Het is niet de bedoeling om in ons land nog méér winkels te openen. Met de veertien bestaande heeft iedere Belg een Bulthaup-winkel op maximaal 30 minuten rijden van zijn huis, dat volstaat. Om te groeien moeten we dus meer omzet draaien. We verkopen nu een kleine 900 keukens per jaar in ons land, met een grotere naambekendheid moeten dat er 1200 worden." Een ander groeipad zit in de projectmarkt waarop Bulthaup België sinds een jaar of drie actief is. "Goed voor 7 tot 8 procent van de omzet, maar het is een markt waar nog rek op zit." (KE)

Lees meer over:

Onze partners