Build Your Dreams (BYD) wint bussencontract Zaventem

Build Your Dreams (BYD) © belga
Willy Van Damme medewerker Trends

Build Your Dreams (BYD), de Chinese bouwer van elektrische auto’s en elektrische bussen, sleepte dan toch het contract in de wacht voor de levering van dertig elektrische bussen aan Brussels Airport, de luchthaven in Zaventem.

In 2016 had BYD dat contract al gewonnen, maar de Nederlandse busbouwgroep VDL, die een vestiging in Roeselare heeft (het vroegere Jonkheere), maakte daar bezwaar tegen, omdat het contract onvoldoende uitleg gaf over de reden waarom Zaventem voor BYD koos.

De rechtbank gaf VDL eerder dit jaar gelijk en dwong Zaventem een nieuw document met betere toelichting te maken.

Dat is nu gebeurd, en opnieuw kwam BYD eruit als de winnaar, onder meer vanwege de prijs. Peter Wouters, de algemeen directeur van de vestiging van VDL in Roeselare: “Wij blijven bij ons standpunt dat dit gewoon dumping vanwege BYD is. Maar we stoppen wel ons verzet in deze zaak.”

BYD en Brussels Airport wilden voorlopig niet reageren.

BYD is ‘s werelds grootste bouwer van elektrische en hybride auto’s en bussen. Het opende in juni dit jaar een fabriek in het Hongaarse Komarom. Dat bedrijf heeft voorlopig een jaarcapaciteit van 400 bussen.

In maart dit jaar ondertekende het een contract met de Franse overheid voor de bouw van een elektrischebussenfabriek in de Noord-Franse stad Beauvais. Die kan initieel tweehonderd bussen maken.

BYD heeft ook een lopend contract met het Schotse busassemblagebedrijf Alexander Dennis voor de Britse markt. Daar ondertekende het onlangs nog nieuwe contracten voor de verkoop van bussen aan Liverpool en Londen.

BYD wordt stilaan dominant op de Europese markt van de elektrische bussen. VDL, dat zich de Europese koploper in die sector noemt, zou eind dit jaar 200 à 250 bussen hebben verkocht, waaronder 100 elektrische bussen voor de regio rond Schiphol. Op die luchthaven rijden al bussen van BYD.

Het probleem is dat de Europese constructeurs technologisch een serieuze achterstand op hun Chinese rivalen hebben.

Van Van Hool bijvoorbeeld rijden in Hamburg twee elektrische bussen rond met een autonomie van ongeveer 80 kilometer, ongeveer gelijk aan die van VDL. Dat euvel wordt verholpen met technologie, waarmee de bussen onderweg elektriciteit kunnen bijtanken. Die brengt wel extra kosten mee.

Bussen van BYD hebben theoretisch een autonomie van 250 kilometer en hoeven niet bij te tanken.

De stimulans die de Europese Unie geeft voor een Europese batterijenmarkt, is dan ook erg nuttig, maar ze komt veel te laat. “Het gaat vele jaren vergen om ons in te halen”, klinkt het bij een Chinese kenner van het dossier.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content