Budweiser, de nieuwe Coca-Cola (Carlos Brito)

06/07/11 om 17:57 - Bijgewerkt om 17:57

Bron: Trends

Voor de eerste keer sprak Carlos Brito, CEO van wereldbrouwer Anheuser-Busch InBev, met de Belgische pers. De Braziliaan ging voluit over de protesten tegen de saneringen bij InBev België, leiderschap, en zijn ultieme droom. In Trends van deze week leest u er alles over. Enkele fragmenten.

Budweiser, de nieuwe Coca-Cola (Carlos Brito)

U bent sinds maart 2006 CEO van Anheuser-Busch InBev. Waarom geeft u ruim vijf jaar later pas uw eerste interview? Brito: "Het gaat niet om mijn persoon, maar om het bedrijf. Schrijf niet over mij, maar over de producten, onze mensen, de teams. Grote bedrijven worden niet gemaakt door een grote leider, of een grote CEO. Nee, door een groot team. Als ik morgen het bedrijf verlaat, verandert de onderneming niet."

Maar u bent toch de personificatie van AB InBev? In januari 2009, bij de aankondiging van herstructureringen bij het Belgische filiaal, werd u in Trends nog geportretteerd als een aasgier? Brito: "Ach, dat raakt me niet. Weet je, ik heb een olifantenhuid. Ik heb gewoon het beste voor met dit bedrijf op de lange termijn. En soms is dat niet leuk voor iedereen. Maar consensus is een onmogelijke wetenschap. Je moet ervoor zorgen dat alle neuzen in dezelfde richting staan. Alleen dan kan je vooruit."

U wil van Budweiser het leidende internationale merk maken. Maar bier blijft in hoofdzaak een lokale business (zie tabel Eigen bier eerst). Brito: "Ik denk dat we naar een wereld gaan waar bier veel meer globaal is dan vandaag. Een merk als Budweiser levert ons schaalgrootte. We hadden al veel leidende merken per land, zoals Jupiler in België. Maar daarmee kan je niet meedoen aan het grote spel. Met Budweiser kan ik bijvoorbeeld sponsor zijn van de Wereldbeker voetbal of de Olympische Spelen. Anheuser-Busch had het krachtige merk, maar niet het distributieapparaat. InBev had toen het distributieapparaat, maar niet het sterke wereldwijde merk. Een Amerikaans merk slaat heel sterk aan, zeker bij de jonge volwassenen wereldwijd."

U denkt toch niet dat de Belgische consument Jupiler inruilt voor Budweiser? Brito: "Dat hangt van het moment af. Belgen rijden met Mercedes en Toyota. Consumenten willen in sommige situaties een internationaal merk. En in andere gevallen een lokaal merk. Als je alleen thuis bent, drink je anders dan wanneer je uitgaat met de vrienden. Of bij een maaltijd in het restaurant. We willen dat die consument in al die verschillende situaties bij onze producten blijft."

Is dat uw ultieme droom? Van Budweiser een wereldwijd merk maken, zoals Coca-Cola? Brito: "Ja. Maar dan samen met Stella Artois en het Duitse Beck's. Stella Artois is het internationale luxemerk. Het staat voor de Belgische biertraditie. Stella Artois van het vat is mijn favoriete bier. Naast een Budweiser in blik."

Wolfgang Riepl

Eigen bier eerst

Verkoop van bier buiten de eigen landsgrenzen In miljoen hectoliter 2010

Heineken 26,0
Corona (2) 12,4
Budweiser (1) 10,3
Stella Artois (1) 8,1
Carlsberg 6,0
Tuborg 5,5
Beck's (1) 4,3
Amstel 3,4
Modelo Especial (2) 2,7
Kronenbourg (inclusief 1664) 2,1
Miller Genuine Draft 2,1

(1) Merk van AB InBev. (2) deels verbonden aan AB InBev. Amper zes procent van de 1,85 miljard hectoliter bier die in de wereld wordt verkocht, wordt gedronken buiten de eigen landsgrenzen. Dat aandeel van internationale bieren blijft al tien jaar stabiel. Bron: Plato World Datasheets maart 2011

Lees meer over:

Onze partners