Brussels Airport wil dat u meer met openbaar vervoer komt

© Belga

Brussels Airport wil dat vier op de tien reizigers en personeelsleden tegen 2025 gebruikmaken van openbaar of gedeeld vervoer. Tegelijkertijd vraagt de luchthaven een tweede toegangsweg via de E40.

Brussels Airport wil dat vier op de tien reizigers en personeelsleden tegen 2025 gebruikmaken van openbaar of gedeeld vervoer. Tegelijkertijd vraagt de luchthaven een tweede toegangsweg via de E40.

Dat staat in de mobiliteitsvisie die Brussels Airport bekendmaakte naar aanleiding van de Week van de Mobiliteit.

Meer banen en passagiers
Brussels Airport telt per dag gemiddeld 48.000 passagiers en heeft daarnaast 20.000 werknemers. Ruim de helft van die passagiers en meer dan 4 op de 5 werknemers komt met de auto naar de luchthaven. In andere, naburige luchthavens wordt aanzienlijk meer gebruikgemaakt van de trein.

De luchthaven van Zaventem wil het aandeel autogebruikers daarom terugdringen. Niet in het minst omdat er in tien jaar tijd mogelijk 10.000 banen bijkomen op de luchthaven en het aantal passagiers en het cargovervoer zullen toenemen. ‘De bereikbaarheid van de luchthaven is cruciaal als we de op een na belangrijkste groeipool van België willen blijven’, zei CEO Arnaud Feist.

Volgens Feist is het nodig dat bovenop de geplande uitbreiding van de treinverbindingen vanaf 2016 dankzij de Josaphat-tunnel, die zorgt voor een rechtstreekse verbinding naar het zuiden van België via de Europese wijk, extra inspanningen worden gedaan. ‘Niet alleen de frequentie moet omhoog, van acht naar zestien treinen per uur, maar ook onder meer het comfort.’

Tweede toegangsweg

Tegelijkertijd is de vraag voor een tweede toegangsweg tot de luchthaven via de E40, naast die via de A201, een plan dat al langer bestudeerd wordt door de Vlaamse overheid. Feist: ‘We gaan niet kunnen vermijden dat mensen met de wagen blijven komen. We zullen al een enorme stap gezet hebben als nog maar vier op de tien met de eigen wagen komt. Bovendien zullen steeds meer mensen zich naar de luchthaven verplaatsen.’

Enkele andere initiatieven die Brussels Airport voorstelt, zijn een tramverbinding, bijkomende fietsverbindingen en investeringen in duurzame oplossingen. Het gaat dan bijvoorbeeld om energievoorzieningen voor elektrische voertuigen. (Belga/KVDA)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content