Brussels Airlines vraagt regering om hulp

Luchtvaarmaatschappij Brussels Airlines lijdt onder moordende concurrentie en hoge olieprijzen.

Het kernkabinet van de regering-Di Rupo heeft zich dinsdag gebogen over de penibele toestand waarin de luchtvaartmaatschappij Brussels Airlines zich bevindt. De hoge olieprijs en de moordende concurrentie van lagekostenmaatschappij Ryanair zouden het bedrijf langzaam doodknijpen. Dat meldt De Tijd woensdag.

Davignon

Etienne Davignon, de voorzitter van de raad van bestuur van de
luchtvaartmaatschappij, is al bij de regering gaan aankloppen om hulp te vragen. Brussels Airlines keek in 2011 aan tegen een verlies van ruim 80 miljoen euro. Volgens Davignon zou het verlies dit jaar beperkt blijven tot 20 miljoen euro, maar wordt de situatie in de huidige omstandigheden stilaan ‘onhoudbaar’.

In een persbriefing benadrukte Davignon woensdag dat Brussels Airlines de overheid wil wijzen op de verschillen in sociale bijdragen en belastingen afhankelijk van waar de zetel van de maatschappij zich bevindt. “We vragen geen hulp aan de overheid. We vragen geen staatssteun”, aldus de voorzitter.

Wathelet

Melchior Wathelet (cdH), staatssecretaris voor Mobiliteit, wil in ieder geval de krachten bundelen om te streven naar een gezonde concurrentie in de sector en om de toekomst van de luchthaven te vrijwaren. Dat zou onder meer kunnen via een fiscaal gunstregime voor vliegend personeel (stewards en piloten).

Ryanair

Volgens Davignon is Brussels Airlines het slachtoffer van een besluit van de Europese Commissie, waardoor werknemers van luchtvaartmaatschappijen hun taksen en sociale lasten kunnen betalen in het land waar het bedrijf zijn maatschappelijke zetel heeft. Daardoor kan Ryanair zijn personeel uitbetalen tegen Ierse voorwaarden. Die zijn gunstiger dan de Belgische.

Vanackere

Minister van Financiën Steven Vanackere (CD&V) verklaarde woensdag in een interview met VRT-radio niet uit te sluiten dat er maatregelen volgen voor de luchtvaartsector. Volgens de minister kadert het probleem van Brussels Airlines in het debat over het ‘verhogen van het concurrentievermogen van de Belgische bedrijven’. Vanackere laat zich niet vastpinnen op een deadline maar wil wel graag – in overleg met de sociale partners – een en ander uitklaren voor de zomervakantie.

Brussels Airport

Wathelet kreeg dinsdagavond een mandaat om het dossier verder te onderzoeken. Brussels Airlines telt 3.000 werknemers. Behalve een belangrijke werkgever in ons land, is de luchtvaartmaatschappij de grootste klant van Brussels Airport, de uitbater van de luchthaven. Brussels Airlines is voor 45 procent in handen van de Duitse luchtvaartmaatschappij Lufthansa. (BO)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content