Brussels Airlines: ‘Onzekerheid is voor niks nodig’

Christina Foerster, CEO Brussels Airlines © Belga

‘Het personeel van Brussels Airlines hoeft niet onzeker te zijn over de toekomst. Er zal hier niet onmiddellijk veel veranderen, en als er veranderingen zijn, dan zullen ze gradueel en op een respectvolle manier worden doorgevoerd.’ Dat was de boodschap van Christina Foerster, de CEO van Brussels Airlines.

De CEO van Brussels Airlines stelde iedereen gerust maandag na een bijzondere ondernemingsraad bij de luchtvaartmaatschappij. ‘Nogmaals, er is geen geheim plan van afvloeiingen’, trad Thorsten Dirks, de CEO van de Eurowings Group, haar bij.

De vakbonden en het personeel werden maandag verder ingelicht over de integratie van Brussels Airlines in de Eurowings Group, onderdeel van de Duitse luchtvaartgroep Lufthansa. Er werd bevestigd dat Brussel het competentiecentrum wordt van alle langeafstandsvluchten van de Eurowings Group.

Ik weet dat de vakbonden graag aantallen willen, en dat toont ook dat ze met de mensen begaan zijn, maar ik kan alleen maar zeggen dat ze geduld moeten hebben.

Thorsten Dirks, CEO Eurowings Group

‘Dat zijn de sterktes van Brussels Airlines: de lange afstand, Afrika en België’, aldus Foerster. Eurowings heeft zelf geen enkele ervaring met intercontinentale vluchten, de reden dat Brussels Airlines sinds april vluchten richting Noord-Amerika uitvoert voor het zusterbedrijf vanuit Düsseldorf. Aan de andere kant zal Eurowings vanuit Keulen alle korte vluchten voor de groep gaan aansturen, dus ook die van Brussels Airlines. ‘Het gaat om een commerciële aansturing, niet om een operationele’, benadrukt Eurowings-topman Dirks. Het is dus niet zo dat er vanuit Zaventem geen korteafstandsvluchten meer zullen opstijgen, of dat alle personeel dat op de korte afstand werkt, naar Keulen moet verhuizen en omgekeerd.

‘Hoewel er in Brussel en Keulen twee businessdivisies worden opgericht, zullen er functies voor zowel lange- als korteafstandsoperaties op beide locaties blijven bestaan’, zo stond het ook al in een persbericht van Brussels Airlines.

De integratie moet wel synergieën opleveren. Die zullen niet zozeer de operationele functies (piloten, cabinepersoneel, technici …) treffen, maar mogelijk wel de ondersteunende diensten. Maar of dat zal gebeuren en in welke mate, is nog niet duidelijk.

‘Ik weet dat de vakbonden graag aantallen willen, en dat toont ook dat ze met de mensen begaan zijn, maar ik kan alleen maar zeggen dat ze geduld moeten hebben’, aldus Dirks. ‘We hebben nu een strategie opgesteld, die moet nog worden vertaald in een businessplan, en pas dan volgen cijfers en aantallen.’

Er is in elk geval geen geheim plan om er in één klap met de botte bijl door te gaan, benadrukken beide toplui in koor. ‘Er zal hier niet onmiddellijk heel veel veranderen’, aldus Foerster. ‘We blijven vliegen vanuit Brussel en met personeel van Brussels Airlines. De onzekerheid die er de voorbije maanden was, terwijl eigenlijk alleen het management was veranderd (Foerster volgde op 1 april Bernard Gustin op als CEO, nvdr.), was voor niets nodig.’

Er is in elk geval geen geheim plan om er in één klap met de botte bijl door te gaan, benadrukken beide toplui in koor. ‘We zijn een zorgzaam bedrijf. Als er veranderingen komen, dan zullen die op een respectvolle manier gebeuren’, aldus Foerster.

Een eventuele impact zal ook niet volledig op Belgische of Duitse schouders terechtkomen. ‘De lasten zullen worden verdeeld tussen Brussel en Keulen.’

Aan het merk Brussels Airlines wordt er zeker dit jaar nog niet getornd. Op het Afrika-netwerk lijkt het merk ook op iets langere termijn veilig, vanwege de naambekendheid van Brussels Airlines op het Afrikaanse continent. Maar anders is het op de korteafstandsvluchten. ‘Brussels Airlines is geen pan-Europees merk en dat hebben we nodig op het Europese netwerk’, aldus Thorsten Dirks. Al voegt hij toe dat minstens dit jaar nog alles blijft zoals het is, en dat ook een eventuele rebranding naar Eurowings geleidelijk aan zou gebeuren.

Partner Content