Brussel investeert in automatische metrolijnen

09/06/15 om 16:33 - Bijgewerkt om 16:43

Tegen 2024 zal een nieuwe, volautomatische metrolijn van Albert naar Bordet operationeel zijn. Dat heeft de Brusselse minister van Mobiliteit, Pascal Smet (sp.a), bekendgemaakt tijdens een internationaal congres over openbaar vervoer in Milaan.

Brussel investeert in automatische metrolijnen

© belga

"Het spreekt voor zich dat we bij de bouw van een nieuwe metrolijn kiezen voor automatisering, maar we bekijken nu ook de automatisering van oudere metrolijnen", stelde Smet in Milaan.

De financiële gevolgen voor het dossier van de modernisering van oudere metrolijnen zijn nog niet helemaal duidelijk. De verschillende varianten worden nu naast elkaar gelegd. Een semi-automatische metrolijn zou bijvoorbeeld een goedkoper alternatief zijn.

Voor het einde van dit jaar wil de Brusselse regering een beslissing nemen. Een concreet cijfer over het kostenplaatje van de automatiseringsinvestering wil minister Smet voorlopig niet vrijgeven. De financiële implicaties op zijn in elk geval groot, want de keuze beïnvloedt ook de investeringen in signalisatie en veiligheidssystemen. Het kostenplaatje loopt daardoor vermoedelijk op tot meer dan 2 miljard euro, maar dat cijfer wil de minister niet bevestigen.

Volgens Brieuc de Meeus, directeur bij de MIVB, is de investering in automatisering een middel om de capaciteit van het net te verhogen. De vervoersmaatschappij ziet het aantal reizigers jaar na jaar stijgen. "Als we om de 90 seconden een metro kunnen laten rijden, dan verdubbelen we onze capaciteit", zegt de Meeus. Daardoor zou een volautomatische metrolijn een capaciteit krijgen van 32.000 reizigers per uur.

In Brussel stijgt de vraag naar openbaar vervoer. De MIVB vervoerde in 2014 een miljoen passagiers per dag. Een en ander heeft te maken met de fileproblemen in de hoofdstad. Brussel staat steevast in de top drie van filehoofdsteden. Op de vraag of een stadstol zoals bijvoorbeeld Londen of Milaan die hanteert, een oplossing is, antwoordt Smet dat "een stadstol in Brussel vermoedelijk niet zou werken zoals in Londen. We dreigen bedrijven weg te jagen uit de binnenstad. Laat ons eerst de intelligente kilometerheffing een kans geven, zoals in het regeerakkoord en tussen de gewesten is bepaald. Als dat mis zou lopen, kunnen we nog altijd een alternatief overwegen."

Roeland Byl in Milaan

Lees meer over:

Onze partners