Brugse Bombardier grijpt naast megabestelling van De Lijn

31/10/16 om 14:59 - Bijgewerkt om 15:06

Vervoersmaatschappij De Lijn plaatst een megabestelling bij een concurrent van Bombardier, het Spaanse CAF.

Brugse Bombardier grijpt naast megabestelling van De Lijn

© belga

Bombardier dat net als CAF kandidaat was, kreeg onlangs te horen dat het geen 'preferred bidder' is, bevestigt de woordvoerster maandag

De Lijn wil 146 nieuwe trams kopen, goed voor een totaalbedrag van 320 miljoen euro. Volgens toenmalig Vlaams mobiliteitsminister Hilde Crevits was het de grootste bestelling ooit van trams bij De Lijn. De toestellen moeten de oude vloot deels vervangen, maar er komen ook extra trams bij. Ze zullen worden ingezet aan de kust en in Antwerpen en Gent. In 2018 zouden de eerste nieuwe toestellen in het straatbeeld moeten verschijnen.

Voor het reuzenorder waren er twee kandidaten: CAF en Bombardier. Die eerste krijgt de voorkeur, maar Bombardier tekent nu wel protest aan. Wat dat betekent voor de fabriek in Brugge als het bedrijf de procedure verliest, is niet bekend, aldus woordvoerster Mieke Delarivière van Bombardier Benelux. "We hebben eind vorige week besloten een klacht in te dienen bij de Raad van State. De zaak staat op 22 november geagendeerd. Elk order is natuurlijk belangrijk. Zeker op onze thuismarkt proberen we orders binnen te halen."

Tien dagen geleden was er nog onrust in de Brugse fabriek toen de Canadese moedermaatschappij bekendmaakte dat ze wereldwijd 7.500 banen wil schrappen. De Belgische vakbonden hadden daarop een overleg met de directie, waar 'matige positieve signalen' werden gegeven. Maar toen al waarschuwden de bonden in de krant De Tijd dat het niet binnenrijven van het megacontract van De Lijn op termijn de doodsteek zou kunnen betekenen voor de Brugse fabriek.

Bombardier Brugge telt ongveer 500 werknemers, van wie de helft arbeiders. In de fabriek worden nu al 40 trams voor De Lijn gebouwd en gebeurt de assemblage van restauratierijtuigen voor de Zwitserse spoormaatschappij SBB. Die twee orders bieden werk aan zowat 65 mensen. Daarnaast is er ook veel economische werkloosheid.

Het contract van De Lijn zou nog eens goed geweest zijn voor enkele jaren werkzekerheid voor een 60-tal arbeiders. Vanaf 2018 zouden in Brugge honderden dubbeldekstreinen voor de NMBS worden gebouwd, dat werk biedt aan 150 arbeiders. Maar de bonden vrezen dat een deel van de productie zal worden uitbesteed aan de Franse Bombardierfabriek. Mogelijk dingt Brugge ook nog mee voor een order van 175 trams voor de MIVB. (Belga/BO)

Nieuwsbrief

Ontvang elke middag een update van het belangrijkste economische nieuws in uw mailbox!

Onze partners