Britse restaurantketen onder vuur voor hamburgerbom van 1.999 calorieën

© istock

De naar eigen zeggen ‘gezinsvriendelijke’ Britse restaurantketen Hungry Horse krijgt de wind van voren, nadat ze een calorierijke hamburger lanceerde die door critici omschreven wordt als ‘een hartaanval op een bord’.

De Double Donut burger van Hungry Horse bestaat uit twee hamburgers van rundsvlees, versierd met kaas, vier speklapjes en barbecuesaus. De hamburgers zitten bovendien geklemd tussen twee kloeke donuts. Wie een dergelijke hamburger de baas kan, krijgt 1.999 calorieën naar binnen. Dat is ongeveer het aantal dat een gemiddelde vrouw dagelijks nodig heeft. Over een hele dag en verscheidene maaltijden verspreid, welteverstaan.

‘The Double Donut burger’ werd plagerig geïntroduceerd met de slogan ‘So Wrong It’s Right’. De caloriebom bevat 53 gram verzadigd vet, ruim boven de dagelijkse maximumhoeveelheid van 20 gram die aanbevolen wordt voor vrouwen. Voor mannen ligt de grens op 30 gram verzadigd vet per dag.

Ook de hoeveelheid zout – 8,2 gram – ligt boven de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid voor volwassenen (6 gram).

Critici noemen het aanbieden van een hamburger als Double Donut ronduit onverantwoord: ‘een hartaanval op een bord’.

Mel Wakeman, hoofddocent in Applied Physiology bij Birmingham City University, verklaarde in een reactie aan de BBC: “Dit is gewoon belachelijk en onverantwoord. Ik wil geen spelbreker zijn, maar waarom is dit soort voedsel beschikbaar?”

Hungry Horse, dat in het Verenigd Koninkrijk 220 pubs telt waar ook gegeten kan worden, gaat er prat op dat ze de klanten een ‘ongeëvenaarde keuze’ aanbiedt.

Steve Jebson van Hungry Horse, reageerde als volgt op de kritiek: “Onze populaire menu is geschikt voor een verscheidenheid van smaken en gradaties van eetlust, en bevat dus ook lagere calorie-opties. Onze menu varieert van hete kip en ‘bacon salad’ van 393 calorieën, tot en met een occasioneel aanbod zoals onze nieuwe Double Donut Burger. Alle informatie over ons voedselaanbod is beschikbaar op onze website en in onze pubs, zodat onze klanten in staat zijn om weloverwogen beslissingen te nemen over wat ze kiezen om te eten. ” (BBC/BO)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content