bpost maakt zich op voor vrije postmarkt

© belga

bpost ziet de postvolumes dalen, maar kijkt de toekomst recht in de ogen. Dat blijkt uit een toelichting van topman Johnny Thijs naar aanleiding van de volledige liberalisering van de postmarkt op 1 januari 2011.

Volgens topman Thijs mag De Post ondanks de positieve resultaten van de laatste jaren niet op haar lauweren rusten. In 2009 klokte de omzet van het postbedrijf af op een “matige omzetgroei” tot 2,25 miljard euro en een “stevige groei” van de operationele winst (ebit) tot 240 miljoen euro. Voor 2010 verwacht Thijs meer winst in vergelijking met jaar ervoor.

De daling van de postvolumes bleef in 2010 beperkt tot -1 procent tegenover – 4 procent in 2009. Thijs ziet bpost bij een ongewijzigd beleid tegen 2015 400 miljoen euro aan de elektronische en fysieke concurrentie verliezen. Daar moeten 218 miljoen euro extra kosten worden bijgerekend.

Bovendien leert de ervaring in andere landen dat een liberalisering marktaandeel zal kosten aan de historische postoperator. In Zweden en Nederland verloren die volgens Thijs 10 tot 30 procent. “We gaan er van uit dat ze (de nieuwe spelers) gemakkelijk tot 20 procent marktaandeel kunnen weghalen”, aldus Thijs.

De toekomstige concurrenten gingen al bij Europa aankloppen om de strikte voorwaarden in het wetsontwerp over de vrijgemaakte postmarkt te hekelen. De voorwaarden inzake bedeling en dekkingsgraad zouden te streng zijn, waardoor nieuwe postbedrijven geen toegang zouden krijgen tot de markt. De postmarkt wordt op 1 januari 2011 geliberaliseerd.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content