Bpost gaat krantenwinkels uitbaten

05/02/16 om 09:01 - Bijgewerkt om 09:35

Bron: Trends

Bpost heeft een akkoord bereikt over de overname van de Belgische activiteiten van het Franse Lagardère Travel Retail. Als de mededingingsautoriteiten hun fiat geven, krijgt het postbedrijf daardoor 220 krantenwinkels van onder meer Press Shop en Relay onder zijn hoede.

Bpost gaat krantenwinkels uitbaten

© BELGA

Het was in november al via de krant De Tijd uitgelekt dat bpost interesse had in de Belgische tak van Lagardère, die ook de krantenverdeler AMP omvat. Bpost was niet de enige kandidaat, luidde het toen. Via de overname verwerft bpost ook een netwerk van 735 punten voor de ophaling of levering van pakjes, gekend onder de naam Kariboo! . De overname moet bpost dan ook "in staat stellen beter te concurreren op de Belgische pakjesmarkt", zegt CEO Koen Van Gerven.

Nieuwe activiteiten

Bpost werkt al enkele jaren aan een nieuwe groeistrategie, die onder meer inhoudt dat naar nieuwe activiteiten wordt gezocht. Lagardère Travel Retail is in België actief met 220 verkooppunten, vooral in stations en luchthavens. Het bedrijf organiseert ook de distributie van kranten en magazines naar ongeveer 5.345 verkooppunten en de losse verkoop ervan.

Bpost is van plan te investeren in wat het bedrijf een "groeibusiness" noemt, om meer verkooppunten te openen, zijn dienstenaanbod te diversifiëren, zijn netwerk van afhaalpunten te blijven uitbreiden en meer leveringsmogelijkheden voor pakjes te bieden. "Dankzij het ontwikkelingspotentieel van deze overname, zal bpost zijn strategische doelstellingen kunnen blijven realiseren", luidt het.

Postpunten blijven bestaan

Het huidige retailnetwerk van bpost met de postkantoren en Postpunten zal blijven bestaan naast het netwerk van krantenwinkels van onder meer Press Shop en Relay. Als de overname groen licht krijgt, zal een franchise-akkoord afgesloten worden voor het gebruik en de uitbating van de merken van de Franse groep Lagardère in België.

De overname heeft betrekking op 100 procent van het kapitaal van de bedrijven LS Distribution Benelux en AMP, die een gezamenlijke omzet van 440 miljoen draaiden in 2014. Bpost en de overgenomen activiteiten zullen afzonderlijke entiteiten blijven. "Eventuele synergieën kunnen worden gerealiseerd indien ze waarde voor de groep creëren", zegt het bedrijf.

Vakbonden reageren positief

Delen

"Zoals het nu gepresenteerd wordt, zien wij positieve gevolgen. Ook voor de werkgelegenheid"

ACOD-vakbondsman Jean-Pierre Nyns is positief over het akkoord dat bpost heeft bereikt rond de overname van de Belgische activiteiten van het Franse Lagardère Travel Retail. "Zoals het nu gepresenteerd wordt, zien wij positieve gevolgen. Ook voor de werkgelegenheid."

Nyns zegt principieel voorstander te zijn van overnames "die de slagkracht van het bedrijf vergroten". Maar hij zegt er wel over te zullen waken dat het personeel onder goede voorwaarden kan blijven werken. "Bpost werkt met goede voltijdse arbeidscontracten, maar het is niet zeker dat dit ook bij de overgenomen activiteiten zo is."

Bpost-woordvoerster Barbara Van Speybroeck benadrukt dat er voor de werknemers van de beide ondernemingen niets zal veranderen. De overname komt er niet omwille van de synergieën, luidt het. Bpost wil de postkantoren en Postpunten verder laten bestaan naast het netwerk van krantenwinkels, omdat ze verschillende diensten aanbieden

(Belga/NS)

Onze partners