Bpost enige kandidaat voor krantencontract

© .

Bpost heeft als enige een offerte ingediend voor de nationale verdeling van kranten en tijdschriften. Dat meldt het BIPT.

Van de drie kandidaten die in februari geselecteerd waren als kandidaten voor het nationale krantencontract, heeft uiteindelijk alleen bpost een offerte ingediend.

“Deze offerte zal nu verder onderzocht en beoordeeld worden op de regelmatigheid, de financiële onderbouw, prijs en kwaliteit”, zo meldt het Belgisch Instituut voor postdiensten en telecommunicatie (BIPT) maandag.

BD Group en AMP dienen geen offerte in.

Nadat eerder BD Group zich al had teruggetrokken uit het dossier, bleek maandag dat ook persdistributeur AMP uiteindelijk geen offerte had ingediend. Bpost heeft het huidige krantencontract al in handen: het bedrijf ontvangt jaarlijks 270 miljoen euro om elke dag voor 7.30 uur in alle uithoeken van het land kranten en tijdschriften te verdelen. De postmarkt is echter geliberaliseerd en daarom moest er van de Europese Commissie een concessieprocedure plaatsvinden voor het volgende contract, dat start op 1 januari 2016 en geldt voor vijf jaar. Daarvoor werden in februari drie kandidaten geselecteerd: AMP, BD Group en bpost. Zij kregen 90 dagen de tijd – tot 18 mei om 11 uur – om een offerte in te dienen.

‘Eén offerte’

“Het BIPT heeft vandaag één offerte ontvangen, namelijk van bpost”, zo deelt het maandag mee. Als de offerte goedgekeurd wordt, blijft de krantenverdeling dus in handen van bpost. De topman van het bedrijf, Koen Van Gerven, had eerder laten uitschijnen dat van het contract 3.000 voltijdse banen afhingen. Net voor het persbericht van het BIPT maandag, was bij AMP vernomen dat het geen offerte had ingediend. “We hebben in laatste instantie beslist om niet te participeren”, luidde het bij de persdistributeur. “We konden niet een jaar lang onze huidige activiteiten in de koelkast zetten om op het krantencontract te werken.” AMP, dat kranten en tijdschriften levert aan duizenden verkooppunten in België, gaat zich nu verder concentreren op zijn strategisch plan, meer bepaald het diversifiëren van de distributieactiviteiten aan buurtwinkels (bijvoorbeeld met de “pick up-drop off”-dienst Kariboo!).

AMP volgt zo een gelijkaardige redenering als BD Group, dat midden april had laten weten niet langer mee te dingen naar het krantencontract. “Een nationale uitrol van de krantenbedeling zou betekenen dat de hele organisatie zich over een lange periode volledig zou gaan focussen op een grondige voorbereiding en implementatie van dit dossier”, stelde BD Group toen. Ze verkoos de focus te leggen op andere activiteiten “met een duidelijk groeipotentieel”, zoals het promotieplatform myShopi en het consumentendatabedrijf DBM.(Belga/BO)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content