BPOST DIVERSIFIEERT IN KRANTEN EN RETAIL

Roeland Byl redacteur bij Trends

Bpost neemt in België 220 krantenwinkels en de distributie van Lagardère Travel Retail over. Volgens CEO Koen Van Gerven zet het bedrijf daarmee een nieuwe stap in zijn diversificatiestrategie.

Als het mag van de mededingingsautoriteiten, komt er binnenkort 440 miljoen euro omzet bij op de balans van bpost. Dat is de geconsolideerde omzet van LS Distribution Benelux en AMP. Beide bedrijven zijn de Belgische activiteiten van de Franse groep Lagardère Travel Retail. Bpost heeft aangekondigd dat het die activi-teiten overneemt.

Het gaat om een netwerk van 220 krantenwinkels die bekend zijn onder de merknamen Press Shop en Relay. Bovendien is AMP actief als verdeler van kranten en magazines naar 5345 verkooppunten. Tot slot bevat het pakket overgenomen activiteiten een netwerk van 735 afhaalpunten voor de levering van pakjes, dat wordt gecommercialiseerd onder de naam Kariboo!

Nieuw marktsegment

Na de goedkeuring van de overname is het de bedoeling de activiteiten gescheiden te blijven uitbaten. “Dit is geen synergieoefening”, benadrukt bpost-woordvoerder Baudouin de Hepcée. “Het gaat om activiteiten in het nieuwe marktsegment van de proximity-retail. Dat segment groeit jaarlijks met 4 tot 6 procent.”

Volgens het persbericht biedt de overname aan bpost de mogelijkheid om zijn distributienetwerk verder te ontwikkelen door “dichter bij de klanten te staan en gebruiksgemak te bieden”. Dat betekent in de eerste plaats meer verkooppunten en een dienstenaanbod dat ook is afgestemd op pendelaars en reizigers. Volgens bpost is het verschil met de bestaande postkantoren en postpunten duidelijk. De overgenomen krantenwinkels zijn meer dan pure krantenwinkels, benadrukt het bedrijf. “Hun productenaanbod omvat ook food-on-the-go en zaken die mensen onderweg wensen te kopen”, zegt De Hepcée.

Toch is er ook overlapping. Zo’n veertig Press Shops zijn al postpunten van bpost. “Voor hen verandert er niets. Ze blijven ook de gewone postale diensten aanbieden”, benadrukt De Hepcée. Bpost ziet de 735 Kariboo!-afhaalpunten ook als een aanvulling op het bestaande aanbod van 1250 afhaalpunten. “We behouden beide naast elkaar en bieden zo consumenten met bijna 2000 afhaalpunten de beste last mile.”

Nog meer diversifiëring

De overname past volgens CEO Koen Van Gerven in de strategie om bpost te diversifiëren. Zoals bekend staat de papieren postbedeling onder druk door de digitalisering. Van Gerven zoekt naar alternatieven om het postbedrijf te laten groeien. Tot op heden zat die groei vooral in een toenemende activiteit van pakjesbedeling en e-commerceleveringen. Bpost staat daarbij vooral sterk op de consumentenmarkt en minder in het business-to-businesssegment. Dat verandert door de overname niet.

De jongste jaren investeerde bpost ook al in andere diversificaties. Zo zijn er de boodschappenservice Combo en de samenwerking met Citydepot, die binnenkort ook in Charleroi van start gaat. Het bedrijf specialiseert zich ook in het leveren van diensten voor externe klanten, zoals de enquêteopdracht voor OCMW’s en een deal voor het leveren van de decoder van Proximus.

Is met die overname de diversificatiehonger gestild? “Over een nieuwe overname onderhandelen we momenteel niet, maar financieel hebben we wel de ruimte om nog andere kansen te bekijken”, zegt De Hepcée.

ROELAND BYL

“Dit is geen synergieoefening. Het gaat om activiteiten in het nieuwe marktsegment van de proximityretail”

Baudouin de Hepcée

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content