Boerenbond wil consument inschakelen in strijd om eerlijke prijs

28/07/15 om 10:57 - Bijgewerkt om 10:57

Bron: Trends

Boerenbond, de grootste landbouworganisatie in België, wil dat de consument zijn supermarkt onder druk zet om de boeren een eerlijke prijs te geven voor hun producten.

Boerenbond wil consument inschakelen in strijd om eerlijke prijs

© BELGA

De boeren zitten op hun tandvlees. "Het is heel duidelijk dat het Russische embargo de markten ontwricht heeft", zegt Piet Vanthemsche in De Ochtend op Radio 1. "We zijn een jaar later en zien dat de markten van varkensvlees en zuivel grondig verstoord zijn." De Russen voerden zware restricties in op de import van verschillende Europese producten, een reactie op EU-sancties door de crisis in Oekraïne.

'Drinken op kosten van de boer'

De boeren betalen die politieke crisis, vindt de Boerenbond. "Voor één liter melk die een boer verkoopt, verliest hij 7 cent. Voor elk varken verliest hij 15 tot 20 euro. Een aantal bedrijven in ons land komt echt in de moeilijkheden. Ze maken geen winst meer. Als je een glas melk drinkt, dan drink je eigenlijk 2 eurocent uit de portemonnee van de boer." Volgens Vanthemsche wordt de melkveehouderij leefbaar als de prijs van een brik melk met tien cent omhoog gaat.

Maandag had een minder bekende landbouworganisatie, de Flemish Milk Board, nog gedreigd met wegblokkades in ons land als de melkveehouders niet snel meer geld krijgen voor hun producten. Dat is niet de strategie die Vanthemsche verkiest. "De actiebereidheid bij een deel van onze boeren is groot. Zij beleven een barre tijd terwijl de rest van Vlaanderen op vakantie gaat. Ik begrijp hun frustratie, maar ik denk dat je op een even efficiënte manier de maatschappij kan aanspreken zonder grote hinder te veroorzaken."

Druk op warenhuizen

Daarmee doelt de Boerenbond-voorzitter op een campagne voor een faire prijzenpolitiek. "Ik zou willen dat de consumenten in hun grootwarenhuis vragen of de boer wel een eerlijke prijs heeft gekregen. Zij kunnen de druk opvoeren op warenhuizen. Wij kunnen dat niet want de markt moet zijn rol kunnen spelen", legde hij in De Ochtend uit.

De warenhuizen zijn de prijszetters, dus gaat de Boerenbond met hen in gesprek. Er komt ook een petitie. Maar ook Europa moet kleur bekennen, vindt Vanthemsche. De Europese Commissie moet "prijsondersteunend werken". (Belga/NS)

Lees meer over:

Onze partners