BNP Paribas Fortis verlegt focus naar de kosten

© belga

BNP Paribas Fortis bevestigde op een persconferentie dat de bank werkt aan een nieuw verloningsmodel. Op die manier wil de Belgische marktleider zijn verhouding tussen kosten en inkomsten verbeteren.

Max Jadot, sinds 1 maart directievoorzitter van BNP Paribas Fortis, hield dinsdag zijn eerste officiële persconferentie. Samen met de andere leden van het directiecomité vertelde Jadot dat het industrieel plan van de bank op schema zit. Dat integratieplan werd twee jaar geleden, na de overname van Fortis Bank door BNP Paribas, goedgekeurd.

Sindsdien heeft BNP Paribas Fortis zijn plaats op de markt heroverd, beklemtoonde Jadot. In 2010 was er een netto courante winst van 1,2 miljard euro op 5,4 miljard euro inkomsten. Ook in het eerste kwartaal van 2011 versterkte de bank haar positie. De deposito’s lagen, in vergelijking met het eerste kwartaal van 2010, 11 procent hoger (101 miljard euro). De kredieten stegen met 5 procent tot 85 miljard euro.

In de retailmarkt heeft BNP Paribas Fortis een marktaandeel van 20 tot 25 procent. De bank investeerde de voorbije twee jaren naar schatting 200 miljoen euro in haar agentschappen, in het contactcenter en in CRM. Vooral de vernieuwde private bank draait als nooit tevoren. Het vermogen onder beheer steeg in achttien maanden van 45 tot 56 miljard euro, zei directielid Peter Vandekerckhove. Tegen eind 2011 zullen 28 van de geplande 36 kantoren voor private banking klaar zijn.

In de zakelijke markt stijgt de vraag naar kredieten bij kmo’s en openbare besturen (+5,6 procent), terwijl ze daalt bij de grote ondernemingen. Die daling wordt volgens BNPP Fortis gecompenseerd door de transacties die de grote ondernemingen doen op de kapitaalmarkt.

De volgende maanden wil BNPP Fortis vooral zijn kostenstructuur onder de loep nemen. In vergelijking met andere Belgische banken heeft BNPP Fortis een hoge kosten/inkomsten-ratio, van 76 procent. Bij de drie andere grootbanken is dat minder dan 70 procent. In dat kader werkt BNPP Fortis aan een nieuw verloningsmodel. Dat moet de remuneratie van de medewerkers onder meer koppelen aan de tevredenheid van de klanten, maar daar hebben de vakbonden grote vraagtekens bij. “We praten hierover met de sociale partners. We moeten komen tot een moderner remuneratiebeleid”, zei directielid Filip Dierckx.

P.C.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content